Sepulchre

2009
)

Sepulchre af Kate Mosse

02 feb.09

Fortid og nutid - to kvindeskæbner, der flettes sammen i et underholdende mix af gys, romantik, eventyr og mystik.

1891: 17-årige Leonie Vernier og hendes bror Anatole flygter fra Paris og tager til herregården Domaine De la Cade i Sydfrankrig. Egnen omkring Carcassone har fra gammel tid været hjemsted for mange mysterier, og bl.a. ligger den nok så bekendte Rennes-le-Chateau (kendt fra utallige bøger om tempelridderne) lige i nærheden. I de gamle mørke skove støder hun på et gammelt sepulchre, et slags gravkammer, som gemmer på en mørk hemmelighed. Hun kommer på sporet af et sæt tarotkort, som siges at besidde magten over liv og død.

2007: Den unge amerikaner Meredith Martin er i Paris for at lave research til en biografi om komponisten Claude Debussy. Samtidig har hun planer om at prøve at opspore, hvor hendes familie egentlig stammer fra. Hun indlogerer sig netop derfor på Domaine De La Cade, som nu fungerer som hotel, og snart blandes de to kvinder og deres skæbne på forunderlig vis sammen. Inden Meredith rejste fra Paris, fik hun præsenteret et sæt tarotkort, som skal vise sig både at have sin oprindelse på egnen, men som så at sige også bliver hendes adgangsbillet til forbudt viden og det okkulte.

Kate Mosse debuterede med den prisbelønnede ”Labyrint”, der ligeledes foregik i Carcassone, og selvom nærværende roman ikke er helt på højde med forgængeren, så bliver man dog præsenteret for en ganske underholdende og spændende ”mysteriebog for kvinder”.

Sproget er malerisk og svulstigt, om end den megen brug af franske ord og vendinger måske er lige lovlig irriterende. Forfatteren har sin research i orden, og stederne er så malerisk beskrevet, at man faktisk får lyst til selv at opleve dem.

Når jeg ikke mener, at bogen lever op til sin forgænger, så skyldes det først og fremmest, at handlingen flere steder ikke forekommer helt logisk, og at koblingen mellem de to perioder og kvinder måske er lige lovlig letkøbt, men det ødelægger nu altså ikke helt indtrykket af en god læseoplevelse, som er særdeles velegnet til en god lang regnvejrs-weekend.

Ulla Oxvig
27579264
Thomas Szøke, eylab.dk