Savnet

2014
)

Savnet af Michael Katz Krefeld

26 sep.14

Rædslerne fra tiden op til Berlinmurens fald vækkes til live igen i 2014 i den nye roman om Thomas Ravn, der dog ikke er så god som den første.

Thomas Ravn er stadig ikke kommet sig efter tabet af Eva. Han lever et forhutlet liv og forsøgte at kvæle sorgen i spiritus. Han er blevet suspenderet fra sit job og hænger mest ud på den lokale bar. En dag bliver han kontaktet af en kvinde, Louise, som behøver hans hjælp til at finde sin forsvundne bror, Mogens. Først siger Thomas nej til at rejse med hende til Tyskland for at lede, men ved nærmere eftertanke overgiver han sig og tager med. I Berlin forsøger Louise igen at komme i kontakt med sin bror via mail. Også kvinden Regitze, han havde skrevet med, forsøger de at opsøge, dog uden held.

Sideløbende fortælles en anden historie om årene før muren faldt. Den handler primært om oberst Hausser, der som agent for Stasi udsatte mennesker for en grusom død under de værste pinsler, og han var i gang med at destruere en succesrig familie, godt hjulpet af aflytnings- og overvågningsudstyr. Han accepterer ikke, da Østtyskland langsomt blev givet fri, men fortsætter med sine lumske planer, mens Stasi har travlt med at få destrueret de mest belastende overvågningssager i arkivet.

Romanen foregår i mange forskellige miljøer, hvilket også er med til at øge spændingen. Især historien i det gamle Østtyskland er spændende, måske netop fordi det er en historisk begivenhed fra nyere tid, som jeg kan huske. Persontegningerne er grundet forskellene i tid meget forskellige. Man kan næsten lugte angsten hos den lille tyske familie, som bliver groft chikaneret, mens det er en helt anden fornemmelse, man får, når det er Louise. Thomas Ravn lever stadig sit liv på kanten sammen med hunden Møffe, men han begynder dog at se lidt mere lyst på verden, hvilket gør ham mere sympatisk og får ham til at fremstå mindre aggressiv.

Savnet er en ret god roman, og det fungerer fint med krydsklippene mellem de to historier, selvom der går lang tid, inden man får øje for, hvad hensigten er. Plottet fungerer ok, historien virker realistisk, selv om den indimellem kører lidt langt af sporet. Romanen er Krefelds anden i serien om Thomas Ravn. Den første, Afsporet, og dog faktisk bedre, fordi den havde et bedre plot.

51273710
Harvey Macauley
9788711332900