Sandet i Sarasvati

2013
)

Sandet i Sarasvati af Risto Isomäki

10 dec.13

Finsk science fiction-agtig roman om farerne og konsekvenserne ved den globale opvarmning. Tankevækkende og særdeles skræmmende.

Handlingen udspiller sig en håndfuld år ud i fremtiden, og man følger tre forskellige begivenheder og scenarier, som i første omgang tilsyneladende ikke har noget med hinanden at gøre. Sergej Savelnikov sendes til Indien for at deltage i undersøgelsen af nogle sensationelle arkæologiske fund: En kæmpemæssig undersøisk ruinby, hvis beboere øjensynligt er døde med et hug. Sammen med sin forskerkollega Amrita Desai finder han frem til, at byen må være gået til grunde som følge af en kæmpemæssig tsunami.

I Finland spekulerer Kari Alanen på, hvordan man kan forhindre, at gletsjerne smelter. På en rejse til Caribien, hvor han opdager nogle kæmpemæssige sten, der tilsyneladende er blevet transporteret til området langvejs fra, går konsekvenserne af isens nedsmeltning op for ham.

I Grønland oplever forsker Susan Cheng på nærmeste hold, hvad det gør ved naturen, at indlandsisen bliver tyndere. Alle tre spor fører i retning af en forestående naturkatastrofe af enorme dimensioner, og pludselig får de gamle beretninger om syndfloden og Atlantis ny grufuld mening.

Forfatteren, som er aktiv miljøforkæmper, har skrevet flere bøger med klimaforandringer og vores ødelæggelse af jorden som tema, og der er ingen tvivl om, at han har en mission med sine bøger. Budskabet giver et skræmmende billede af en mulig konsekvens af nogle særdeles aktuelle klimaproblemer, som flere og flere videnskabelige undersøgelser leverer bevis på. Vi ved for eksempel, at indlandsisen er under nedsmeltning, og bare inden for de seneste årti har vi jo også oplevet to katastrofale tsunamier. Historien, som således virker særdeles veldokumenteret, er skruet godt sammen, og uden at der er tale om hæsblæsende aktion, holdes spændingen smukt ved lige ved, at der hele tiden veksles mellem de forskellige hovedpersoner.

Romanen, som efterhånden har nogle år på bagen, udkom også som graphic novel tidligere på året. Personligt synes jeg nu, at den tegnede udgave er mest vellykket, men det er naturligvis en smagssag.

Turbine
Birgita Bonde Hansen