Reparation af spunsvægge

2007
)

Reparation af spunsvægge af Peter Rønnov-Jessen

02 jul.07

Enebarnet Per flytter ind i et dødsbo. Hans forældre er døde med få måneders mellemrum, og nu er det Pers opgave at rydde op i deres ejendele. Men døde ting har også sjæl.

Sommeren steger løs. Huset, som Per skal rydde op i og få sat til salg, er støvet og tomt. Helt tomt. Men efter kort tids ophold i huset trækker sorgen Per ind i en anden slags virkelighed. Han begynder at høre og fornemme tegn på liv.

Hjemme i København venter livet på Per, men dagene i huset strækker sig i heden, og alt flyder sammen. For at holde minderne og frustrationer med selskab begynder Per at drikke. Det betyder, at han må foretage små ture til det lokale supermarked, men også her begynder virkeligheden at forvrænges. Menneskene ved frysediske og hylder eller bag indkøbsvogne bliver fordrejede skabninger, og rædslen sniger sig ind på Per. Og på læseren.

I sit professionelle liv arbejder Per som fotograf, og i stedet for at kaste sig over oprydning af skuffer og skabe begynder han at fotografere husets rum og kroge. Noget eller nogen har nemlig materialiseret sig for ham, og nu ønsker han at fastfryse det. Selvom erindringer er fortid, tilhører de stadig virkeligheden og scener fra forældrenes liv og deres sidste tid viser sig og spøger, ligesom et lille mysterium eller måske en glemt sandhed dukker op i Pers bevidsthed.

Reparation af spunsvægge er en velskrevet og veldrejet historie, der kryber og kringler sig ind på sin læser. Sproget er enkelt, og handlingen flyder stille, men historien er meget levende og rumsterer uroligt og udvikler sig hele tiden. Det er foruroligende læsning men samtidigt meget vedkommende uden at blive søgt. Sorg og fortvivlelse opleves og er svær at beskrive. Men det lykkedes faktisk for Peter Rønnov-Jessen med denne roman.

Det lyder som en titel på en fagbog: Reparation af spunsvægge, men det referer nu til et vejskilt, som Per passerer på motorvejen mellem sit hjem i København og sit barndomshjem i Aalborg. Skiltets tekst dukker op flere gange i hans tanker, og han laver paralleller til sit følelsesliv og virkelighedsopfattelse, som er blevet utæt og ikke kan holde noget ude. Eller inde.

26718414
9788702058420
239