Operation Dacapo

2011
)

Operation Dacapo af Hanne Bech Hansen

19 dec.11

Frygt, terrortrusler opklaringsarbejde, bortførelser, flugt og personlige problemer er kodeordene i Hanne Bech Hansens anden krimi med indvandrerbetjenten Malika Asmina Els som hovedperson.

Irakiske Baki er i Danmark for at hævne sig for drabet på sin lillebror. Han ønsker at skabe frygt blandt den danske befolkning, og det lykkes til fulde. Undervejs må han sørge for at rydde forhindringer af vejen, og hans hjælpere er vigtige i forhold til missionen. Baki trænger ind til en international konference for efterforskningschefer i København og udnytter undervejs en helt uskyldig kvindes identitet, hvilket får alvorlige følger. Bakis gruppe skyr ingen midler, tager hvad de har brug for og skaffer sig af med det unødvendige senere. Flere personer forsvinder undervejs, nogle dukker op, andre ikke.

Sideløbende med Bakis planlægning af terrorangrebet, har politiet en sag med et røveri fra en pengetransport, hvor en del af pengene på mystisk vis havner hos hyggepianisten Bjarne Bang. Politiet med Malika i spidsen skal sørge for at få fat i røverne, og forsøger at bruge Bjarne Bang som lokkedue. Bjarne Bang viser sig som en mand der selv kan handle, og heldigvis for det. Han er bogens helt og skubber Malika Els i baggrunden.

Jeg synes Malika er en klog politikvinde, men virker som en umanerlig naiv og uvidende kvinde derudover. Det hænger ikke sammen og jeg blev irriteret på hende undervejs for hendes blåøjethed. Bogen forsøger at komme ind på Malikas ægteskab, hendes familiære forhold og uro i indvandrermiljøet, men kommer aldrig i dybden med nogen af emnerne. Jeg har kun et skuldertræk tilovers for personerne, for de virker ligegyldige og overfladiske.

Der er utroligt mange korte afsnit, hvor handlingen springer. Det gør bogen usammenhængende, og Hanne Bech Hansen vil alt for meget i denne bog. Der er stof til flere bøger i disse mange personer, og jeg må erkende at jeg ved bogens slutning ikke fik aha-oplevelsen, hvor alle personerne og deres handlinger blev flettet ind i hinanden.

Hurtigt læst, hurtigt glemt!

29092672
Mark Airs