Ondskabens høst

2016
)

Ondskabens høst af Robert Galbraith

22 feb.16

Robert Galbraith aka J. K. Rowling er tilbage med endnu et forrygende mysterium. En rendyrket sproglig nydelse med et sindsoprivende plot som uden tvivl kommer til at forstyrre nattesøvnen.

’Ondskabens høst’ kryber ind under huden på en højest (u)behagelig måde. Cormoran Strike og Robin Ellacott bliver stærkt personligt involveret i opklaringen af et bestialsk kvindemord, direkte adresseret de to detektiver. Hver især afslører de nogle af deres inderste hemmeligheder, hvilket ændrer deres forhold. Strike får et nyt syn på Robin og træder uvilkårligt ind i en beskytterrolle, som hun på ingen måde ønsker. Selv ikke da morderen udser sig Robin som det ultimative offer i hævnen over Strike.

Romanen er en nederdrægtig god krimi skrevet af J. K. Rowling under pseudonymet Robert Galbraith. Krimien er tredje del i krimiserien om Cormoran Strike, og jeg elskede bogen hele vejen igennem. Der er virkelig kræset for miljø- og personbeskrivelser akkurat som i Rowlings bøger om Harry Potter. Det er som at være der selv midt i Londons gader, lumske gyder og snuskede barer. Bogen er skrevet med dyb indlevelse og skiftende synsvikler vekslende mellem Strike, Robin og morderen selv. Med tre ondsindede hovedmistænkte, som alle har et horn i siden på Strike, er der et stort opklaringsarbejde i vente. Det bliver aldrig kedeligt, og ’Ondskabens høst’ er virkelig interessant og dybt foruroligende læsning. De tre mistænkte er alle sociopater og mishandlere af værste slags: pædofili, kvindehad og undertrykkelse er for dem normal adfærd, og de har alle en stribe traumatiserede ofre i kølvandet og altid et nyt offer inden for rækkevidde.

Rowling skruer spændingsniveauet op til nye højder med blodige lemlæstelser og flere kvindemord, og hun formår samtidig at brillere med Strikes og Robins karakterer, som vi kommer tættere på end nogensinde før. Deres følelser for hinanden balancerer på en knivsæg, og denne usikkerhed influerer på deres detektivarbejde samt private kærlighedsforhold, hvor særligt Robins forhold til Matthew er på gyngende grund. Begge er de rådvilde, og med følelserne i spil går det ud over mordopklaringen. Morderen får frit spil og ser sit snit til at slå kløerne i Robin.

Cormoran Strike er en absolut læsværdig krimiserie, som uden tvivl vil tilfredsstille selv den mest kræsne krimilæser. Rowling bringer genren op på et nyt og ekstraordinært højt niveau, og hvis du endnu ikke har stiftet bekendtskab med serien, vil jeg anbefale den på de kraftigste. Der er fantastisk læseoplevelser i vente!

Krimiserien med Cormoran Strike og Robin Ellacott: 3
Agnete Dorph Stjernfelt
52208424