Om krimien

2011
)

Om krimien af P. D. James

25 apr.11

Den engelske krimiforfatter har skrevet en fin, personlig introduktion til den engelske krimi.

P.D.James, der har skrevet en masse kriminalromaner med Adam Dalgliesh som hovedperson, fortæller her personligt, kritisk og med lune om især den engelske krimis historie. Hun nævner Jane Austens fortællemønstre som en inspirationskilde for de fleste who-done-it-krimier fra genrens guldalder i mellemkrigstiden, hvor Agatha Christie og Dorothy Sayers havde stor succes .

”Mens den britiske detektivhistorie er optaget af at skabe orden af kaos, bringe forsoning og social helbredelse...,afbildede og udforskede Hammett og Chandler i USA de store sociale omvæltninger i 1920エerne – lovløshed, spiritusforbud, korruption, magt og vold hos notoriske gangstere, der var tæt på at blive folkehelte.” Hvor de engelske historier var spidsfindige og urealistiske, var det omvendt i USA. ”Historien kan til tider være usammenhængende, men sproget skuffer aldrig på det felt, Chandler interesserede sig mest for, skabelsen af følelser via dialog og beskrivelse”.Efter 2. Verdenskrig blev også de engelske krimier mere realistiske, selv om P.D.James gør opmærksom på, at Colin Dexter og hans inspektor Morse har sikret, at Oxford i fiktionens verden er den mest morderiske by i Storbritannien.

Om sine egne romaners tilblivelse skriver hun bl.a.: ”Det føles faktisk, som om figurerne og alt det, der sker for dem, eksisterer i en slags fantasiens limbo, sådan at det jeg gør ikke er at opfinde dem, men at komme i kontakt med dem...altså en afslørings- og ikke en skabelsesproces.”

Det er en meget veloplagt lille bog, der er kritisk over for de urealistiske puslespils-romaner, men fremhæver Sherlock Holmes som en rigtig klassiker. Bogen er blevet til på opfordring fra et bibliotek i Oxford og er en fin introduktion, skrevet med viden og humor af den 90-årige krimiforfatter.

Forum
Ole Steen Hansen
28722338