Nattens gerning

2013
)

Nattens gerning af Bille & Bille

02 maj.13

Magtmisbrug, jalousi, fusk og blodig hævn blandt højtuddannede forskere. Thea Vind bliver virkelig udsat for nogle barske ting i denne krimi med et videnskabeligt tvist.

Thea Vind lider af posttraumatisk stress og har hjertesorger. For at komme på andre tanker tager hun imod en invitation fra sin gamle veninde Charlotte, der er blevet direktør på Nordisk Optisk Teleskop på den kanariske ø La Palma. Thea tror, hun skal skrive om stjerner og sorte huller, men Charlotte har andre planer. Pludselig er Thea blandet ind i en barsk magtkamp og opklaringen af et mystisk dødsfald.

Jeg har ikke læst den første bog i serien om Thea Vind, men det generede mig egentlig ikke. Dog ville det nok have været en fordel at kende lidt af historien bag, hvorfor hun (som videnskabsjournalist) lider af posttraumatisk stress. Men ellers fungerer bogen fint alene. På et tidspunkt siger en af astrofysikerne i bogen, at ”vi som astrofysikere lever i to verdener. I den ene verden hersker rummets fysik, hvor lys kan bøje, stjerner eksplodere, og energi kan forsvinde ind i sorte huller. I den anden verden skal vi stadig huske at købe mælk og køre på genbrugspladsen med småt brændbart”.

Det er faktisk en fin beskrivelse af bogen. På den ene side får man en slags indføring i astrofysik og på den anden side en hverdagskrimi. Og det skal ikke forstås negativt! Jeg anede intet om astrofysik, før jeg læste denne bog, men forfatternes begejstring for emnet træder tydeligt og smittende igennem. Det er desuden effektivt og fornemt at kunne koble sådan noget som gammaglimt og supernovaer med bekymringen om sengetider for nevøen og niecen, mens deres mor er i fængsel og samtidig få en mulig mordgåde ind.

Jeg er glad for, at jeg læste ’Nattens gerning’ og læser gerne mere fra Lisbeth og Steen Bille, både for god underholdning og for at blive klogere.

Lindhardt & Ringhof
29924635