Mod Jul

2012
)

Mod jul af Jeppe Aakjær

19 feb.13

Aakjærs beskrivelser af livet på landet i en svunden tid var med til at starte en rødglødende debat om almuens levevilkår i starten af forrige århundrede. Fortællingerne vækker også genklang i dag.

Jeg troede først, at jeg kunne lide Aakjærs fortællinger, fordi jeg er interesseret i kultur- og socialhistorie. Men midt i læsningen blev jeg ramt i hjertekulen af ekkoet i fortællingerne fra historier fra min fars barndom i Vestjylland. Så med al melodrama og folklore blev det pludselig historier, som rørte mig på et helt personligt plan. Længere siden er det trods alt ikke, at Danmark for alvor blev moderne.

Samlingen indeholder kendte mesterværker som ’Mens pølsen koger’ og ’Da lampen tændtes’. Men der er også mindre kendte noveller, som gør indtryk, for eksempel ’Juleføllet’ og ’Julebagning’. Endelig er der et par stykker med en del melodrama og en enkelt, som virker underligt ufærdig. Men som helhed: Flotte læseoplevelser!

Her er storøjede børn, som utålmodigt venter på, at blodpølsen bliver færdig efter juleslagtningen. Og aftægtsfolk, som går i graven af kedsomhed og usle levevilkår. Eller en kyndig husmoder, som kun lige redder julebagningen efter truende mangel på mel, fordi vandmøllen er frosset til. Jo, der er masser af folklore i Aakjærs noveller. Hans personer taler jysk (heldigvis tillempet) og fagsprog som i tipoldefars tid. Det kræver sin læser, indrømmet! For hvad er en Spjaddekokk’ , Kaa’ldaw, Salsen, kronned og rimmed?

Jeppe Aakjær (1866-1930) skrev fortællingerne i årene fra 1900 til 1907. På det tidspunkt var verden under hastig forandring, og den gamle bondekultur var for en stor del allerede historie. Fortællingerne er derfor stærkt præget af, at Aakjær har villet bevare et stykke kultur- og identitetshistorie, som ellers risikerede at blive glemt.

Folkloren skal nu ikke få os til at glemme, at hans fortællinger var med til at starte en rødglødende debat om almuens levevilkår, en debat som har været med til at påvirke både holdninger og lovgivning. Samtidig handler fortællingerne om eviggyldige emner: Om lykkelig kærlighed, hvor fornuften lige er med ind over. Om ulykkelig kærlighed, vold og voldtægt, hvor man bare lever videre, for livet er barsk og ingen forventer andet.

’Mod jul’ hedder samlingen. Fortællingerne kan fint bruges som julehistorier, men de kan sagtens læses på andre årstider. Forlægger Steen Piper har foretaget udvalget og skrevet forord.

Hovedland
29665966