Midvintersjæle

2012
)

Midvintersjæle af Phil Rickman

13 aug.12

Den unge enlige præst Merrily Watkins er tilbage i endnu et fremragende engelsk mysterium.

Da der kommer en ny ung og ambitiøs biskop til Hereford Domkirke, bliver Merrily tilbudt jobbet som sjælefrelsekonsulent - det man tidligere betegnede som eksorcist. Udnævnelsen af Merrily er yderst kontroversiel, da der aldrig tidligere har eksisteret kvindelige eksorcister, og Merrily møder stor modstand fra flere forskellige kanter. Hun kaldes ud til sin første sjælefrelseopgave, og allerede her får hun et klart indtryk af den ondskab, der lurer i baggrunden. Merrily vikles hurtigt ind i overtro, mystik og ikke mindst politik, og hendes tro bliver sat på en stærk prøve.

Phil Rickman har endnu engang formået at skrive en virkelig stemningsfyldt roman, hvor scenariet oser af engelsk charme blandet med mystisk uhygge. Plottet spindes langsomt, og mens tågen lægger sig over det engelske landskab, strammes nettet omkring Merrily Watkins.

I denne roman formår Phil Rickman at sætte spørgsmålstegn ved tro/overtro, religion og politik serveret i en traditionel engelsk krimi, og han gør det fremragende. Jeg var helt opslugt af plottet og samtidig en lille smule skræmt af hele eksorcist-vinklen. Denne roman er både spændende, skræmmende og mystisk.  Er du til engelske mysteriekrimier, er dette klart en af de bedste. Phil Rickman formår at bruge beskrivelser af det engelske landskab til at underbygge en atmosfære af uhygge kombineret med den landlige engelske charme, vi kender fra Barnaby-serien.

Heldigvis har forfatteren allerede skrevet 10 mysteriekrimier med Merrily Watkins, så nu venter vi bare i spænding på oversættelserne.

Klim
Arne Keller