Midnatsmesse

2012
)

Midnatsmesse af Elisabeth Lyneborg

25 jun.12

Der er styr på historien i denne krimi, hvor en flok videnskabsfolk mødes på konference. Krydderiet er en fin sideløbende kærlighedshistorie, som gør bogen til ren Dan Brown for kvinder.

Et fransk kloster i Pyrenæerne danner rammen om en international konference om teologiske konflikter og oldkristne tekster. Romanens hovedperson er danskeren Emmy Torp, der er enke og specialist i kætterreligioner. I løbet af konferencen bliver tre af deltagerne myrdet og lemlæstet på mystisk og uforklarlig vis, og mordene sker umiddelbart efter midnatsmessen, som konferencedeltagerne er inviteret til. Den lokale kriminalkommissær står for opklaringsarbejdet, og Emmy blander sig i efterforskningen - både fordi hun er nysgerrig, og fordi hun er tiltrukket af kriminalkommissæren. Emmys forelskelse er gengældt, og heldigvis udvikler forholdet sig undervejs.

Opklaringsarbejdet går trægt, men Emmy hjælper politiet godt på vej takket være sin nysgerrighed og sit vovemod. Undervejs i bogen kommer de forskellige konferencedeltagere under lup. Langt fra alle virker sympatiske, de synes i stedet at forsøge at skjule gamle hemmeligheder og pagter. Samtidig kommer flere af deltagerne på sporet af, at klosteret og kirken gemmer på mere end bare, hvad der ses over jorden.

’Midnatsmesse’ er meget spændende læsning, og der hersker ingen tvivl om, at Elisabeth Lyneborg har tjek på sit stof udi apokryfe skrifter og kætterske traditioner. Dette har hun tidligere vist i bogen ’Maria Magdalenes verdener’ (2008), men ’Midnatsmesse’ er hendes debut som krimiforfatter. Alle personer er meget fint beskrevet, men der er dog også utroværdige elementer - under normale omstændigheder ville politiet aldrig give diverse fortrolige oplysninger om mordsager til en tilfældig kvinde, forelskelse eller ej.

Emmy Torp som hovedperson henvender mest til kvinder: hun er iført små, fikse spadseredragter, lægger make-up og går op i mode. Samtidig giver den lille kærlighedshistorie sideløbende med opklaringsarbejdet bogen noget ekstra, som sikkert vil appellere til de kvindelige læsere. Mod slutningen af bogen stiger spændingen. Emmy Torp træffer nogle valg, man som læser ved har alvorlige konsekvenser, men hvilke kan man ikke gennemskue. Læs bogen og bliv underholdt men også klogere på Den Hellige Gral og kætterske traditioner.

Hovedland
29388709
Svetlana Makarenko