Med syv segl

2009
)

Med syv segl af Simonetta Agnello Hornby

26 maj.09

Det emmer af sydeuropæisk stemning – man føler næsten man befinder sig på Sicilien, og det er slet ikke værst

”Et tilfreds familieoverhoved fejrer sin fødselsdag” sådan lyder overskriften på det første kapitel i bogen, og den overskrift må siges at beskrive hovedpersonen Tito meget præcist. Der tegner sig nemlig et billede af den velhavende Tito som en rigtig italiensk Pater familias som lever et stille og roligt liv i en lille siciliansk landsby, omgivet af sin kone, børn, børnebørn og en gammel faster.

Tito er en stålfast mand som har kontrol og styring på sit liv, men også en mand som kan rystes i sin grundvold når det rolige familieliv begynder at krakelere på grund af forskellige omstændigheder, som f.eks. hemmeligheder, begær, magtsyge og italiensk temperament, og når skeletterne vælter frem fra skabet. Sandheder og hemmeligheder som også kommer som en overraskelse og uventet for læseren her.

Sprogligt set er romanen også en sand perle. Både de forskellige familiemedlemmer og de fysiske omgivelser bliver beskrevet så levende og detaljeret, at man næsten synes man kender de forskellige personer, man fristes til at tro at man har været på Sicilien, trods det ikke er tilfældet og ligeledes kan man næsten mærke duften af den fantastiske italienske gastronomi som også bliver så fantastisk beskrevet.

Det kræver sin læser at holde styr på alle de mange forskellige familiemedlemmer og andre personer man bliver præsenteret for i bogen, men hvis man holder tungen lige i munden og får styr på de mange personer og karakterer så bliver man belønnet med et flot beskrevet italiensk familiedrama som indeholder en rigtig god fortælling.

En bog som fortjener at finde vej til rigtig mange læsere.

Birgitte Grundtvig Huber
27723853