Læserne i Broken Wheel anbefaler

2014
)

Læserne i Broken Wheel anbefaler af Katarina Bivald

30 jun.14

Svenske Sara på 28 år udveksler bøger med 75-årige Amy fra USA og rejser til den lille flække Broken Wheel for at besøge Amy. Da Sara når frem, er Amy imidlertid død, så hvad gør Sara nu?

Svenske Sara er en sky bogorm, der indtil videre har levet med næsen i en bog. Hun har ingen venner, men føler hun kender personerne i de romaner, som hun konstant læser. Boghandlen, hun arbejdede i, er lukket, så hun er uden arbejde og uden venner, da hun ankommer til Broken Wheel i Iowa, USA, for at besøge sin ældre veninde Amy. Amy har dog ikke været helt ærlig overfor Sara, så den ”lille latterlige sygdom, som af og til holder mig i sengen”, som Amy nævner i et brev, var alligevel ikke helt uden betydning.

Byen Broken Wheel er et udkantssted, som vi kender det mange steder i Danmark. Alle kender alle, og stort set alting er lukket ned. Tilbage findes en bar, et cafeteria og en isenkræmmerbutik. Indbyggerne tager sig straks af Sara, som er helt uvant med at blive involveret i andres liv. Hun bliver dog rastløs uden at have noget at give sig til, så hun åbner en boghandel med Amys bøger og får efterhånden indbyggerne til at læse. Boghandlen får byen til at live op, og Sara oplever for første gang i sit liv at have venner. Saras turistvisum udløber på et tidspunkt, men så går byen sammen om en vild plan for at få hende til at blive. Indbyggerne i byen holder sammen, for selvom de er meget forskellige, er de enige om én ting: Broken Wheel er værd at bevare og skal ikke få lov til at lukke helt ned.

Bogen er oplagt sommerferielæsning og kan sagtens læses, mens man ligger ved vandet og bliver afbrudt i læsningen undervejs. Der er ingen store overraskelser i bogen, som selvfølgelig har en romantisk og lykkelig slutning. Oplagt til de læsere, der holder af romantik og ønsker meget letfordøjelig underholdning. Til min smag var den dog noget for let og personerne for karikerede.

Bogen er dog fyldt med spændende læsetips, som jeg vil tage til mig. I starten af bogen udveksler Amy og Sara henholdsvis amerikanske og svenske forfattertips. Bogen er oplagt til læsere af for eksempel Kate Morton og forskellige chick litt-bøger og til alle bogelskere, som sagtens kan sætte sig ind i Saras store kærlighed til bøger.

Lotte Kirkeby Hansen
51110250
Marlene Diemar