KBH Noir

2014
)

KBH Noir af Martin Dan Rasmussen

08 maj.14

Forsiden signalerer ’Sin City’, og i selve historien spøger en figur som Philip Marlowe. Vellykket dansk krimidebut i den hårdkogte genre.

Danmark har mistet sin uskyld. Efter en række terrorhandlinger i 2012, iværksat af andengenerationsindvandrere syv forskellige steder i Danmark, opstod der spontane kampe mellem etniske danskere og ”de fremmede”. Da det så oven i købet viste sig, at den siddende regering og det meste af oppositionen stod bag terroren, opstod der hurtigt borgerkrigslignende tilstande. De fleste politikere blev lynchet, og militæret greb ind, indtil den stort set eneste overlevende politiker, Samuel Andersen, fik stablet en levedygtig samlingsregering på benene.

De kaotiske tilstande er dog stadig en del af hverdagen: Skydevåben er blevet gjort lovlige, og selvtægtsmænd og privatdetektiver er et lovligt og privat alternativ til politiet. Alt er til salg, og i denne gråzone operer og trives Klaus Lerchenfeldt. Han er tidligere kriminel, men fungerer nu som privatdetektiv, og efterhånden har han oparbejdet et ry som en af de bedste i branchen. Så længe man betaler, er der ikke den opgave, han ikke kan klare. Alt er forretning, og personlige følelser er holdt udenfor, men så overfaldes Klaus af en af branchens bedste voldsmænd. Det er kun de rigeste eller dem med mest magt, der kan hyre sådan en kapacitet, så hvem er det lige, der står bag? Sagerne kompliceres yderligere af, at en kvinde fra Klaus’ fortid også bliver overfaldet.

Dette er bestemt ikke en roman for sarte sjæle, og den på mange måder sorte, dystre og ualmindeligt grumme historie vil givet få en række læsere til at stå af. Som forfatteren selv skriver i romanens indledende kommentarer: ”Hovedpersonen er ikke en af de gode, og hvis man ikke kan forstå det, kan man lige så godt stoppe med at læse og i stedet kaste sig over en svensk krimi, hvor de gode er gode, og de onde er onde”. Mesterligt formuleret, og sådan er tonen i virkeligheden hele bogen igennem, og det er ganske godt gået af en debutant. Sproget er råt og ligefremt, og indimellem bliver der faktisk også plads til lidt kulsort humor.

Historien er smukt komponeret, selvom baggrundshistorien omkring Danmarks forvandling til en lovløs stat godt kunne være uddybet yderligere. Men som forklaring til den barske historie fungerer den korte beskrivelse dog udmærket, og som det vigtigste fører plottet virkelig læseren godt og grundigt rundt i manegen.

Alt i alt en særdeles lovede debut, og romanen anbefales til læsere, som ynder den mere barske og hårdkogte krimi.

Valeta
51076877