Kærlighed og kalvebrisler

2014
)

Kærlighed og kalvebrisler - Mad for modne mænd af Kåre Gade

18 dec.14

Indbydende lille bog med hverdagsanekdoter garneret med gode og lettilgængelige opskrifter er ikke KUN til de modne mænd.

Kåre Gade er kulturattache ved den danske ambassade i London, og det britiske pibler da også op her og der. Han har tidligere udgivet en meget velanmeldt lille bog om ansjosens velsignelser, og derudover skriver han gode madklummer i Kristeligt Dagblad. Det er da også Kristeligt Dagblads Forlag, der udgiver denne tiltalende lille bog, der er helt uden madbilleder. Hvor ofte ser man ikke store og blanke udgivelser om mad med dominerende billeder og ikke det store indhold på tekstsiden.

Det er dejligt, at det er læsningen af bogen, der er fornøjelsen og ikke en ’næhh’-bladring. Det oplevede jeg sidst med Roald Als’ Kvinderne ud af køkkenet, ganske som forlaget skriver i deres reklametekst. Viddet når dog ikke helt Als' niveau, men det har også specielle højdepunkter. Der er ikke nogen egentlig orden i opskrifter og historier, de kommer sådan lidt ’pø om pø’ - stikkelsbærfool og mandelkager optræder lige inden et fint afsnit om domprovstens fordøjelsesproblemer på den andalusiske rejse.

Vores modne madøre tilbringer sin hverdag i De forenede Kongeriger, hvor vi følger ham. Blandt andet oplever vi hans og fruens udflugt til Yorkshire, nærmere betegnet havnebyen Whitby, hvor de på The Magpie Cafe indtager den mest britiske lunch: Fish and chips samt a pint of bitter. Vi får foruden fisken og kartoflerne også opskriften på de udkogte ærter med mynte, som rystede denne anmelders smagsløg såre i sin tid, mens deres sauce tartare - egentlig en gang modereret remoulade - er anbefalelsesværdig.

En ganske dansk kartoffelmad møder vi da også, og helt generelt er denne madbog en god oplevelse. Og da dette skrives i december, kan jeg med god samvittighed konkludere: En fin julegave, og ikke KUN til de modne mænd.

Mad for modne mænd
Kristeligt Dagblads Forlag
51390407