Intet andet navn under himlen

2012
)

Intet andet navn under himlen af Liselott Willén

23 maj.12

Kendt politiker kæmper for indførelse af landsdækkende DNA-register og lader sig selv registrere på direkte tv. Næste morgen ramler hans verden, da han pludselig er hovedmistænkt i gammel mordsag.

For Christian Weber handler det om politik og det at fremstå perfekt, selv om han godt er klar over, at hans liv ikke er komplet. Ægteskabet med Stella er heller ikke, som han forestillede sig, men han kan ikke se en fremtid uden hende. Hun har altid været kvinden for ham.

Alting ændrer sig drastisk, da Christian bliver anklaget for mordet på en lille pige, der blev kvalt tilbage i 1999. Hans DNA knytter ham uløseligt til mordet, og som læser tvivler man på, om Christian virkelig er så uskyldig, som han selv påstår, eller om der kan være noget om sagen, da han ikke vil redegøre for den uge af sit liv, hvor pigen blev myrdet.

Parallelt med Christian følger man den døde piges mor, Anne Helene, som fortæller om en ukendt mand, hun lukker ind i sit liv, og som man hurtigt mistænker for mordet, men er manden Christian eller en helt anden? Lidt af en gåde, da han kun omtales som han.

Handlingen tager hurtigt fart og en noget uventet drejning, da Christian i desperation opsøger familie til den myrdede pige for selv at finde nogle svar. Bogen bliver straks rigtig svær at lægge fra sig, da han bliver kidnappet og forhindret i at møde op på politistationen, hvilket resulterer i, at han må se sig selv hængt ud i diverse medier med en karriere og familieliv i ruiner.

Jeg er ret vild med bogen. Trods et lidt urealistisk twist i plottet, virker personerne så virkelighedsnære, og jeg elsker, at hovedpersonerne ikke pludselig springer ud som superhelte, der kan klare alting selv. Jeg synes også, at Liselott Willén tager fat på en interessant problemstilling, for hvor sikker kan man egentlig være på DNA i forbindelse med opklaring af forbrydelser, når den menneskelige faktor altid vil spille ind? Hvis man vil have en hurtiglæst bog, der sætter tankerne i gang efter endt læsning, så kan denne meget varmt anbefales.

Modtryk
Lilian Kingo
29348790