Is i blodet

2013
)

Is i blodet af Robert Zola Christensen

22 apr.13

Kampen om Grønlands undergrund er et brændende varmt emne. Aktuel politisk thriller om en videnskabelig ekspedition på indlandsisen, der udvikler sig katastrofalt.

Robert Zola Christensen, der er ph.d. i nordisk filologi, har et omfattende fag- og skønlitterært forfatterskab bag sig. Med ’Is i blodet’ har han kastet sig ud i at skrive en politisk thriller, og det er der kommet en rigtig spændende bog ud af.

Videnskabsmanden Theis tager til Grønland på sin anden udstationering, hvor han som en del af et forskerhold skal tage prøver fra indlandsisens dybere lag. Han ankommer lidt senere end de øvrige deltagere og finder lejren helt tom, tilsyneladende forladt i al hast. Ude på isen mødes han af et grufuldt syn, idet han finder alle deltagerne fra lejren liggende nøgne og døde i sneen. Hans kæreste, den mystiske miljøaktivist Vibe, er dog ikke blandt de døde. Men hvor er hun så?

I København sættes PET–manden Bent Kastrup på sagen, der bliver mere og mere politisk betændt. Det kommer til at handle om jagten på grundstoffer både i Grønland og i Alaska, men sagen trækker også tråde tilbage til Thule-sagen. Grønland er kommet til at spille en væsentlig rolle i adskillige romaner i de seneste år, og Thule-sagen, hvor et amerikansk bombefly i 1968 tabte fire brintbomber over indlandsisen, har fået flere forfattere til at drage deres egne konklusioner i fiktionens verden.

Det er ikke så underligt, for det er en spektakulær sag, hvor der stadig er mange spekulationer og konspirationsteorier. Der har blandt andet været rygter om, at den ene brintbombe aldrig skulle være blevet fundet, hvilket dog er blevet tilbagevist af Dansk Institut for Internationale Studier. Senest har Michael Katz Krefeld med romanen ’Sort sne falder’ skrevet en roman, der har mange tematiske sammenfald med ’Is i blodet’.

Bogens kapitler veksler mellem tiden efter ulykken, hvor både PET og Theis forsøger at finde hoved og hale på hele situationen, Theis’ mareridt, da han finder de døde, glimt fra udstationeringen året før og endelig klip fra den mellemliggende tid, hvor Theis forsøger at etablere et kærlighedsforhold til Vibe, samtidig med at han skal have forholdet til sin ekskone og søn til at fungere.

Kampen om Grønlands undergrund er et brændende varmt emne, der er blevet om muligt endnu mere aktuelt, efter at Alequa Hammond fra Siumut er blevet landsstyreformand. Hun har blandt andet talt for, at den nul tolerance-politik, der er aftalt med Danmark om ikke at grave efter uran som råstof, skal tages op til fornyet overvejelse. Virkeligheden har således overhalet Robert Zola Christensen inden om.

Selv om det er en meget spændende bog, skal man dog holde tungen lige i munden, da der er mange forviklinger og navne at holde styr på. Forlaget kalder ’is i blodet’ for en videnskabskrimi, men jeg vil nu foretrække at kalde den for en politisk thriller. Jeg kunne forestille mig, at der kom flere bøger med Bent Kastrup som efterforsker, men det er naturligvis rent gætteri.

29882290
Peter Stoltze
9788702140927