Hvad reddes kan

2013
)

Hvad reddes kan af Jesmyn Ward

26 nov.13

En barsk beretning om kamphunde, stærkt søskendesammenhold og overlevelse i Mississippis fattige sumpområder.

Hvad reddes kan er en stærk og barsk beretning fra Mississippis sumpe, hvor vi følger en fattig sort familie i dagene omkring orkanen Katrinas angreb i 2005. Hovedpersonen og fortælleren er den 16-årige Esch, der sammen med sine tre brødre og sin far kæmper en daglig kamp for at overleve. Faderen er skrothandler og det meste af tiden ret fordrukken. Efter moderens død er det gået helt galt, og de fire søskende gør deres bedste for at holde sammen på den lille familie.

En væsentlig tråd gennem hele romanen er Eschs spirende graviditet og kamphunden China og dennes hvalpe. Bogens første kapitel er helliget Chinas hvalpefødsel, og hele vejen gennem bogen spiller China en væsentlig rolle. Det er Eschs storebror, der opdrætter pitbullterriere – og de er hans et og alt. Tæven China er berygtet i hele området og har vundet nærmest alle kampe. Vi følger kampen om hvalpene, der helst skal overleve, samt sideløbende Esch, der opdager, at hun er gravid.

Esch har masser af sex med de lokale fyre, det er noget af det eneste der virkelig falder hende let. Hun tager med dem ned til flodbredden, hvor hun ofte forestiller sig, at hun er en af de ombejlede kvinder fra den græske mytologi, Eurydike eller Medea. Bagefter vil ingen af fyrene have noget med Esch at gøre, men det betyder kun noget, når det drejer sig om Manny, der viser sig at være far til barnet. Manny har dog ikke tænkt sig at acceptere Eschs graviditet, og hun står helt alene med det – lige indtil orkanen rammer.

Jeg kan ikke mindes at have læst noget, der ligner denne bog. Der er en helt særlig stemning, som er præget både af den truende orkan, der kan ramme når som helst, af kampen for at skaffe mad og sikre huset, af China og hvalpene samt af Eschs for familien ukendte graviditet. Sidst men ikke mindst er det Wards evne til at fortælle i et stærkt og flot sprog med fin menneskelig indsigt.

Jesmyn Ward fik i 2011 USAs prestigefyldte skønlitterære pris National Book Award for denne stærke og smukt fortalte beretning, der både giver et indblik i et fattigt område i sydstaterne og samtidig et unikt portræt af en ung, stærk kvinde. Ward ved, hvad hun skriver om, for hun er selv fra Mississippi og hendes familie blev hårdt ramt af Katrina.

Klim
Jette Røssell
50684245