Hotline

2003
)

Hotline af Luis Sepúlveda

08 feb.04

Vellykket røverroman fra Chile

Vor helt, George Washington Caucamán, er mapucheindianer og ansat som detektiv med speciale i kvægtyverier ved politiet i Patagonien i den sydlige del af Chile. Han er rigtig i sit es, når han sammen med sin trofaste hest, Pampero, patruljerer skovene i sin elskede hjemegn, og ve den kvægtyv, der krydser hans sti, for han har ry for at være hurtig på aftrækkeren.

En dag indkredser han og hans patrulje en tyvebande, og i kampens hede kommer han til at skyde en halv røvballe af bandelederen. Desværre er denne søn af en højtstående militærperson, og godt nok er det chilenske militærdiktatur forlængst udskiftet med demokrati, meeen - skal vi sige, at visse militærfolk og deres forkælede afkom har lidt svært ved at indse, at de ikke længere er hævet over loven. Af hensyn til Caucamáns helbred finder hans overordnede det derfor klogt at overføre ham til hovedstadens politistyrke.

Selv om vor helt ved ankomsten til Santiago har vasket både mudder og kolort af tøj og støvler, er man ikke vildt begejstrede for at få denne skydegale mapucheindianer inden for dørene. Han bliver placeret i afdelingen for seksualforbrydelser og får at vide, at han ikke skal foretage sig noget som helst på eget initiativ - og slet ikke komme i nærheden af en aftrækker.

Han begynder dog at efterforske en besynderlig sag om telefonsex, og godt hjulpet af sin veninde, taxachaufføren Anita Ledesma, trevler han sagen op, samtidig med at han overtræder stort set alle de forbud, han har fået af sine overordnede.

Læseren klukker og siger: Godt gået, indianer! og glæder sig til flere af George Washington Caucamáns og Anita Ledesmas eventyr.

Luis Sepúlveda tilhører gruppen af unge chilenske forfattere, der måtte gå i eksil efter militærkuppet i 1973, og han bor stadig i Hamburg. Han er især kendt for den herlige lille roman "Den gamle mand der læste kærlighedsromaner", og med "Hotline" har han med stort held kastet sig ud i krimigenren. Bogen er velskrevet og spændende - og ikke mindst morsom. Sepúlveda er guf for læsere, der ønsker andet og mere end de sædvanlige amerikanske mainstream-krimier med forudsigelige plots og ligeså forudsigelige personer. George Washington Caucamán er langt fra forudsigelig.

Oversat af  Kirsten Nielsen. Klim, 2003. 86 sider. Kr 139,-

Klim
Kirsten Nielsen