Honeymoon i Paris

2014
)

Honeymoon i Paris af Jojo Moyes

13 nov.14

To nygifte par bliver på hver sin måde udfordret, mens de kæmper med deres nyfundne lykke i kærlighedens by, Paris.

Romanen foregår i Paris i henholdsvis 1998 og halvfems år tidligere. Liv Halston og arkitekten David har giftet sig. De har kun kendt hinanden i kort tid, men det føles helt rigtigt. De er på bryllupsrejse, men Livs store forventninger bliver ikke indfriet. David er hele tiden af sted til møder og har ikke tid til Liv. Det forhindrer hende dog ikke i at nyde Paris med alle dens muligheder. Dog mangler hun en at dele det hele med.

Halvfems år tidligere giftede provinspigen Sophie sig med den parisiske kunstner Edouard. De bor i Paris, og da Edouard i den grad mangler økonomisk tæft, må de hutle sig igennem. Sophie bliver ked af det og skuffet, da hun opdager, hvor mange kvindelige bekendtskaber Edouard har haft. Især da en af de tidligere modeller fortæller hende ting, som hun ikke ønsker at høre. Mange af de kvindelige bekendtskaber har været motiver til hans malerier, og Edouard fortsætter med at føre sig frem og male billeder af letpåklædte kvinder.

Historien skifter mellem de to forskellige kvinder, og det giver en fin vekselvirkning både i forhold til tiden og samfundsudviklingen. Det er som altid underholdende og velskrevet, og Moyes kan det der med at skrive om romantik, uden at det bliver plat eller for meget.

Der er dog mange løse ender at samle op på. Denne miniroman er forløber for Hende du forlod, som udkommer til februar, og her fortsættes romanen om Sophie og Liv.

Cicero
Marianne Linneberg Rasmussen