H.C. Andersen

2020
)

Små mennesker, STORE DRØMME - H. C. Andersen

08 dec.20

Vidunderlig bog for de mindste om den store danske historiefortæller bekræfter, at alt begynder med en drøm.

Hans Christian Andersen blev født i Odense i en fattig familie i 1805. Han betragtede bøger som store skatte, som han læste sammen med sin far inden sengetid. Når de læste sammen, svævede historierne om de fremmede verdener rundt Hans Christians hoved, og når han faldt i søvn, forvandlede han sig til helten i de fantastiske historier.

Hans Christians største drøm var at spille skuespil, men alting forandrede sig, da hans far døde, og Hans Christian måtte gå ud af skolen for at begynde at arbejde, så familien kunne overleve. Men når han havde fri, gik han rundt i gaderne på udkig efter et dukketeater, som han elskede at overvære, og som han spillede ned til mindste detalje for sin mor, når han kom hjem om aftenen. Når han selv fik mulighed for at optræde på teatret, endte han oftest i rollen som trold. Alligevel blev han inspireret af teatret, og han begyndte at skrive historier.

Han skabte vidunderlige eventyr, som aldrig talte ned til børnene. Da han blev hovedkulds forelsket, og dette ikke blev gengældt, blev hans skriverier et sted, han kunne kanalisere sin store energi hen. Med sine unikke begavede historier har han tryllebundet hele verden, store som små, i de mere end 200 år, der er gået siden hans død. Han var både en stor eventyrer og en sand tryllekunstner.

Denne fortryllende bog er nr. 16 i serien ’Små mennesker, STORE DRØMME’. Forfatteren står bag en lang række bøger om store mennesker verden over, men dette er første bog, der fortæller historien om en dansker. Den britiske illustrator Maxine Lee-Mackie har med sine vidunderlige billeder tilføjet den barske historie om H.C. Andersens liv et uskyldig og barnlig udtryk, så den henvender sig til børn ned til ca. 4 år i en eksplosion af farver og en særlig skæv stil, der viser H.C. Andersen med et stort hoved, et glimt i øjet og et smil på læben. Endnu en helt perfekt bog i serien om rollemodeller.

Små mennesker, store drømme, 16
Albert
Luna Svane Rodriguez