Havkatten

2016
)

Havkatten af Ann Rosman

19 okt.16

Spændende og velfortalt krimi om trusler, korruption og mord. Femte, selvstændige historie om Karin Adler fra Marstrand skifter elegant mellem nutiden og et historisk spor.

Kurbadet og turisthotellet på Mastrand havde kronede dage i begyndelsen af nittenhundrede tallet, hvor Ikke kun kongen, men også det meste af højadelen gæstede stedet hver sommer. Nu ligger hotellet forfaldent hen efter at være blevet solgt til underpris. Da Holger Eriksson bliver fundet myrdet, bliver Karin Adler sat på sagen, der kun langsomt nærmer sig en opklaring. Samtidig er der samarbejdsproblemer i hendes gruppe, hvilket, sammen med Karin Adler lidt mere personlige problemer, er med til at gøre handlingen troværdig og realistisk.

I 1906 er det et helt andet drama der udspiller sig på stedet. Her bruger Ingeborg Lundgren sæsonen på hotellet til at prøve at få sin adelige steddatter afsat bedst muligt, men det står hurtigt klart for læserne, at hendes hensigter ikke er helt reelle. I virkeligheden stikker der noget andet under, og jeg havde frygtelig ondt af den alt for søde Karolina, der meget sent opdager, hvor vigtigt det er for stedmoderen at slippe af med hende for enhver pris.

Ann Rosman kan det der med at fortælle to historier i samme bog. Det er utrolig vellykket i ’Havkatten’, og hver gang jeg nåede til et skift fra 1906 til 2013 eller omvendt, ville jeg bare læse videre i det handlingsforløb, jeg var i gang med

Begge fortællinger er velfungerende og spændende. Begge plot holder efter flere overraskende twist bogen igennem, og skiftet mellem de to handlingsforløb foregår gnidningsfrit og på de helt rigtige steder, der trækker spændingen i begge historier. Derudover er jeg vild med Ann Rosmans historiske input. Det er tydeligtm at hun har sat sig ind i stedets forhistorie og ved, hvad hun skriver om.

Havkatten er femte bog om Karin Adler og Marstrand, og de fire andre kan også anbefales. Hver bog har afsluttede handlingsforløb og de kan derfor læses enkeltvis, men da man følger politifolkene og deres privatliv, er det selvfølgelig en god ide at læse dem i den rigtige rækkefølge.

Punktum
Lea Carlsen Ejsing
52535271