Hævn

2014
)

Hævn af Paul Cleave

12 aug.14

Ny new zealandsk krimi af den mere hårdkogte, morbide og uhyggelige slags. Næsten for meget af det gode, men hvor er det dog neglebidende god underholdning.

Edward Hunter måtte som ni-årig se sin elskede far blive ført bort af politiet. Faderen havde i en årrække levet et dobbeltliv som seriemorder, hvor han myrdede mindst elleve prostituerede kvinder og blev efterfølgende dømt til fængsel på livstid. Til trods for barndommens mareridt og efterfølgende traume - et mareridt som også kom til at koste hans mor og søster livet - har Edward formået at skabe sig et godt liv med en smuk kone, Jodie, en lille datter, et godt job som revisor og en lys fremtid forude.

Alt dette ændres på et splitsekund en dag, hvor Edward og hans kone er i banken for at underskrive et lån, så de kan få råd til drømmeboligen. Seks bevæbnede mænd stormer ind i banken, skyder bankdirektøren og får røvet næsten fire millioner dollars, og på vejen væk tager de Jodie som gidsel. Uden for banken dræber de Jodie uden nåde og slipper væk. Politiet står på bar bund, og Edward beslutter i sin sorg at indlede sin egen eftersøgning. Han tager kontakt til sin far i fængslet og får af ham udleveret navnet på én af de formodede bankrøvere. Nu sættes en lavine af vold og brutalitet i gang, og spørgsmålet er nu, om Edward er forudbestemt til at blive lige så blodtørstig som sin far. Mere skal ikke røbes her.

Det er forfatterens anden bog på dansk i den såkaldte ’Christchurch Noir’-serie. Glem alt om idyllisk new zealandsk natur, Hobbitland og kiwier, for byen Christchurch, som ellers beskrives som både idyllisk, smuk og grøn, er her skildret som både mørk og farlig, som en by i forfald, hvor forbrydelser og kriminalitet stortrives.

Edward Hunters grumme skæbne er fortalt lige på og hårdt uden omsvøb og med en række blodige detaljer, der gør, at romanen bestemt ikke er for sarte sjæle. Den på mange måder sorte, dystre og ualmindeligt grumme historie, dog gennemsyret af en vis befriende humor, vil givet få en række læsere til at stå af, men bogen er omvendt bestemt temmelig fascinerende.

Den er desuden mesterligt komponeret, og læseren føres virkelig godt og grundigt rundt i manegen. Beskrivelsen af det triste Christchurch med forladte huse, krakkede industrier, tørke og stor arbejdsløshed passer perfekt til bogens dystre stemning.

Anbefales til læsere, som ynder den mere barske og hårdkogte krimi.

Jentas
Liv Camilla Skjødt