Guld

2012
)

Guld af Chris Cleave

28 okt.14

Romaner fra sportens verden er sjældent interessante, men med sine skarpt tegnede portrætter og sin gode historie må man simpelthen overgive sig til denne betagende lille perle.

Historien foregår i 2012 i månederne op til de olympiske lege i London. Kate og Zoe har været rivaler på cykelbanen siden teenageårene, og selvom Zoe af forskellige grunde har trukket det længste strå i de fleste afgørende løb, (hun har blandt andet fire guldmedaljer bag sig), har de to piger altid været næsten jævnbyrdige. Med tiden er de på trods af konkurrencen og deres forskelligheder også blevet en slags venner.

Kate er blevet gift med Jack, som også er topbanerytter, og sammen har de datteren Sophie, som kæmper mod en dødelig leukæmi. Sygdommen har selvfølgelig påvirket familien, men den har i virkeligheden også gjort dem stærkere, og kærligheden mellem Kate og Jack er stadig intakt. Zoe derimod kan ikke finde ud af det med mænd. Hun går fra det ene løse forhold til det næste og har kun sin sport og sine sponsorater at gå op i. Begge piger burde uden konkurrence være selvskrevne til de engelske OL-pladser, men så laver Den Internationale Olympiske Komité pludselig om på reglerne, og de to piger må ud i en altafgørende duel om den enlige plads. Hvad vil det betyde for deres venskab? Og hvordan vil det gå med Sophies sygdom?

Uden at røbe for meget må man konstatere, at man her har at gøre med en vaskeægte tåreperser, og selvom den både er sørgelig og emotionel, er den svær at lægge fra sig. Hvem skulle have troet, at en roman om banecykling, (som vel de færreste kender til), kunne interessere?

Men det gør den, og faktisk så meget at man intenst følger med i de to pigers afgørende duel. Det er knagende godt beskrevet, men bogen rummer så meget mere end det. Først og fremmest er det også forfatterens skildring af personerne, der fænger - naturligvis af de to hovedpersoner, men også træneren Tom, ægtemanden Jack og måske især Sofie. Den lille piges kamp mod sin sygdom og hendes tilflugt i et Star Wars-universet er i den grad rørende og gribende. Historien folder sig tilmed hele tiden ud med nye vinkler og tilbageblik, så både personer og handlingen får nye facetter og drejninger.

En roman, der går lige i hjertet med sit flotte sprog, den smukt komponerede handling og især de interessante og vedkommende personer.

Hr. Ferdinand
Claus bech