Gothams stjerner

2015
)

Gothams stjerner af Lyndsay Faye

05 nov.15

Bind to i serien om politimanden Timothy Wilde har igen New York i 1845 som kulisse for en utrolig interessant, spændende, atmosfærefyldt og først og fremmest velskrevet krimi.

Denne serie om den amerikanske storbys allerførste politikorps, de såkaldte kobberstjerner, er en historisk krimi, hvor beskrivelsen af den aktuelle tidsperiode er nok så vigtig for selve handlingen og krimi-plottet, og man må sige, at forfatteren formår at få begge dele til at gå op i en smuk højere enhed. Serien er helt unik, og når forfatteren som i dette bind tager fat på hele emnet omkring slaveri og de sortes stilling i det daværende samfund, så bliver historien til så meget mere end banal spænding og underholdning.

’Gothams stjerner’ starter med, at en smuk ung kvinde vakler ind på Timothys kontor og fortæller, at hendes mulatsøster og søn er forsvundet. Selvom det lykkes Timothy at finde de forsvundne, som er blevet fanget af slavejægere, der indfanger frie sorte og sælger dem videre som slaver sydpå, bliver hele affæren startskuddet til en utrolig og indviklet affære. Timothy befinder sig snart midt i en heksekedel af korrupte politifolk, politiske intriger og et helt samfunds overbevisning om, at sorte er mindre værd end hvide. Timothy, der går ind for slaveriets ophævelse, må bruge al sin snilde og hele sit talent for ikke både at miste sin stilling og samtidig redde sin bror fra mistanke om mord.

Som nævnt er historien både krimi og historisk beretning, og først og fremmest får man en levende og særdeles velskreven beskrivelse af den heksekedel, som New York var på den tid, og samtidig får man en lang og grundigt researchet beskrivelse af hele problematikken omkring slaveriet og de sortes stilling. Hvert kapitel starter faktisk med autentiske udtalelser omkring slavejægere, slaveri og sorte, og man kommer i den forbindelse nemt til at associere med den fantastiske film ’12 år som slave’. Alle personerne, selvfølgelig især Timothy, er fint beskrevet og fremstår lyslevende. Forfatteren har i den grad sans for psykologiske skildringer og portrætter og dertil kommer en formidabel sans for detaljerige beskrivelser af storbyen og dens mange beboere.

Er man ude efter en krimi med smæk for skillingen og fart over feltet, skal man naturligvis holde sig langt væk, men ønsker man hele pakken: Fordybelse, en langsomt fremadskridende handling, socialt engagement, historisk baggrund og et grundigt beskrevet politiarbejde fra en svunden tid, så får man noget nær et mesterværk af en anderledes spændingsbog.

Gothams guder #2
Klim
Jette Røssel