Forbandelse

2013
)

Forbandelse af Lasse Bo Jensen

22 apr.13

Intelligent liv i rummet, overtro og en realistisk ægteskabsskildring er nogle af elementerne i denne roman, som spænder over for meget til, at det hele bliver rigtigt spændende.

Hovedpersonen Joakim Nielsen ankommer i sindsforvirret tilstand til København efter tre år i Puerto Rico. Han snakker både om en forbandelse og en sammensværgelse, og da han viser tydelige tegn på både skizofreni og paranoide tendenser, bliver han indlagt på en psykiatrisk afdeling. Psykiateren Ursula fatter mere end almindelig interesse for den nye patient, og langsomt får hun hevet en helt utrolig historie ud af Joakim.

Joakim mistede sin datter, da hun var syv år. Tabet og sorgen kostede ham ikke alene ægteskab og job, men han var også langsomt ved at gå i hundene, da en ven tilbød ham et job som elektroingeniør ved Arecibo Observatoriet i Puerto Rico. Jobbet er med til at få Joakim på fode igen, og alt tegner lovende, indtil signaler fra rummet begynder at indløbe. Stemningen på observatoriet bliver hurtigt højspændt, samtidig med at sikkerhedsforanstaltningerne forøges.

Heller ikke hjemme i sin bungalow kan Joakim slappe helt af, for her huserer den lokale rengøringskone og åndemaner Juana. Juana mener, at Joakim i fare, men han slår det hen som overtro, indtil en kollega forsvinder.

Samtidig blandes Joakim ind i en narkosag med Juanas kriminelle bror, og tingene er ved at udvikle sig helt galt. Mere om selve handlingen skal ikke røbes her, men spørgsmålet er naturligvis, om Ursula kan stole på hans farverige beretning. Ursula rejser selv til Puerto Rico for måske at finde frem til sandheden.

Lasse Bo Jensen har tidligere skrevet et par glimrende ungdomsromaner, og der er ingen tvivl om, at han har ordet og sproget i sin magt. Handlingen er ganske fermt skruet sammen, og historien bliver interessant ved at blive fortalt både som breve til Joakims afdøde datter, som en computerskrevet beretning fra patient til psykiater, og endelig ved at Ursula selv optræder som person i romanen. I og for sig hænger det hele da også meget fint sammen, og bogen var svær at slippe. Man skulle da lige se, om det hele var en fantasi i en syg mands hjerne, eller om den stadig vildere og vildere handling kunne holde.

Desværre kommer det hele til at virke, som om forfatteren med denne første voksenroman virkelig har skullet give den hele armen, og det, der måske i virkeligheden var tre hele romaner, er her skruet ned til én sammenhængende historie. Som sagt bliver det hele lidt for meget, og især historien omkring de mystiske radiosignaler fra rummet får aldrig rigtig lov til at udvikle sig. Det er egentlig ganske synd. Forfatteren har nemlig fat i mange interessante temaer og emner.

29902232
Ida Balslev-Olesen
9788702129519