Fejltagelsernes bog

2017
)

Fejltagelsernes bog af Sanne Bjerg

17 feb.17

Kalejdoskopisk roman om beboerne i en etageejendom i Barcelona. Den fine og underholdende fortælling handler om at leve livet, men også om fodbold, skak og fejltagelser.

Sanne Bjerg skrev for tyve år siden sin hidtil eneste roman ’Papaya-passionen’, men vender nu på imponerende vis tilbage som romanforfatter. Hendes roman er ikke sådan lige at sætte i bås, men skal man finde lighedspunkter med andre forfattere, er det, i hvert fald når det drejer sig om fodbolden, nærliggende at nævne Philip Kerrs fodboldserie. Barcelona er skuepladsen for mange historiske romaner, men især Daniel Sanches Pardos Ghar, selvom den forgår for 100 år siden, den samme intense og maleriske beskrivelse af byen. Endelig er der, uden sammenligning i øvrigt, noget ’Huset på Christianshavn’ over beskrivelserne af de mange beboere. Denne roman er dog først og fremmest sin egen, og der er tale om rigtig fin og livsbekræftende underholdning.

Vaclav Krakowiak kom kort efter murens fald til Barcelona fra det daværende Tjekkoslovakiet. I tyve år har han drevet sit såkaldte agentur, hvor han tilbyder folk hjælp til at løse problemer og til at tage de rigtige beslutninger. Selv er han konstant bange for at begå fejl, og faktisk lever han sit liv som gammel skakmester efter nøje analyser og beregninger af næste træk. Han kender de øvrige beboere i ejendommen El Paral-lel og hilser på dem, men ellers holder han sig mest for sig selv med sine mange rutiner. Dette skal dog ændre sig dramatisk med ankomsten af den unge mexicaner Leo, der har en umiskendelig lighed med den berømte fodboldspiller, Messi. Leo tror fejlagtigt, at Vaclavs agentur er et såkaldt spilleragentur og beder om hjælp til at blive fodboldspiller i Barcelona. Da Vaclavs, som overhovedet ikke har forstand på fodbold, modvilligt accepterer sin nye klient, sættes en lang række begivenheder i værk, som for altid vil forandre livet både for Vaclav men også for de andre beboere i ejendommen.

Sanne Bjergs roman er en af de fortællinger, hvor man virkelig skal tage sig god tid med læsningen. Selve plottet er kringlet og vidtforgrenet, sproget er malerisk, poetisk og spækket med spanske gloser, og dertil kommer en lang række sidehistorier og beskrivelser af folks fejltagelser eller forkerte beslutninger. Det hele ender i en særdeles smuk forløsning. Undervejs bliver der plads til både grin og gråd, og selvom et vist fodboldkendskab nok vil lette forståelsen, så kan man sagtens følge med. Der er rigtig mange lag i historien, der vil appellere til forskellige læsergrupper, og hovedbudskabet om at leve livet og tage skæbnen i egen hånd er vel noget, alle kan forholde sig til. En særdeles helstøbt og berigende læseoplevelse, som kan anbefales på det varmeste.

52889103
9788711735480
528