En lille bog om universet

2016
)

En lille bog om universet af Anja C. Andersen

26 mar.17

Galakseguf. En kompetent og letforståelig indføring i universets gåder - også for læsere der ikke har en naturvidenskabelig baggrund.

Der er næppe mange mennesker, som ikke har stået en sen aftentime uden skyer og måne og kigget op mod stjernerne. De fleste er uden tvivl blevet fascineret af synet af mælkevejens stjernevrimmel, satellitternes fart hen over himlen og måske et stjerneskuds lysende spor. Astrofysikeren Anja C. Andersens ’En lille bog om Universet’ er en gave til alle dem, der har den fascination, og som gerne vil vide mere om både det, vi kan se, men også om det, vi ikke ser.

Nok er bogen ikke stor, som titlen indikerer, men indholdet er om det største, vi kender til, nemlig universet. Bogen er struktureret, så den begynder i vores egen lille afkrog af Mælkevejen et sted i universet. Vi får en fin gennemgang af, hvad vi i dag ved om hver enkelt planet fra Merkur til Neptun, om dværgplaneter, asteroider, kometer og ikke mindst om den niende planet, som en del videnskabsfolk mener kan befinde sig et sted længere ude, men endnu ikke er blevet fundet. Vi får også den aktuelle status på vores viden om exo-planeter, planeter der er i kredsløb om andre stjerner end solen. Derefter bevæger vi os udad og får en beskrivelse af det, vi ser mest af på en skyfri nattehimmel, nemlig stjerner. Men det stopper ikke med det. Læseren bliver beriget med viden om galakser, galaksehobe, mørkt stof og tyngdebølge. Og det er alt sammen vildt spændende for den, der har bare den mindste interesse for astronomi og astrofysik.

Astrofysik er i sin videnskabelige form uhyre kompliceret, men man behøver langtfra være ekspert for at få noget ud af Anja C. Andersens bog. Forfatteren er en rigtig god formidler, hvilket hun også har fået en del priser for. Det er fuldt fortjent. Mange af os har også haft glæde af det, når hun har præsenteret sin viden i TV og radio. Men også på skrift formår Anja C. Andersen at gøre sit stof forståeligt for læsere, der ikke nødvendigvis har en naturvidenskabelig studentereksamen. Og ikke bare er det forståeligt, det er også levende og interessant i en grad, så bogen også egner sig til almindelig hyggelæsning. Bogen er rigt illustreret med fine fotos, tegninger og modeller, der alle sammen understøtter og beriger teksten.

Skal jeg komme med en lille indvending, så savner jeg et selvstændigt kapitel om solen. Man kan selvfølgelig godt sige, at den bare er en stjerne som milliarder af andre stjerner, og dens fysiske egenskaber adskiller sig næppe fra andre stjerner i samme størrelse. Og som sådan er det fint beskrevet i kapitlet om stjerner. Men det er den stjerne, der er tættest på os, og vores eksistens er afhængig af den. Derfor kunne det have været fint med et kapitel med en mere detaljeret beskrivelse af den viden, vi har om solen. Det ødelægger dog ikke det samlede indtryk af bogen som en kompetent og let forståelig indføring i universets gåder.

Lindhardt & Ringhof
52743494
9788711556597