En kassedames genvordigheder

2010
)

En kassedames genvordigheder af Anna Sam

29 mar.10

En samling iagttagelser og komiske oplevelser fra livet som kassedame i et fransk varehus.

En bog dedikeret alle dem, der har siddet ved en kasse i et supermarked! Det har jeg i mine teenageår, så denne bog måtte jeg da læse tænkte jeg. Franske Anna Sam med en universitetsgrad i litteratur har gennem 8 år arbejdet som kassedame i forskellige varehuse og skrev sideløbende om sine oplevelser på en blog. Det er der kommet en bog ud af, som fortæller om kassedamens både fysisk og mentalt anstrengende liv bag kassen med sure kunder og underlige optrin. Næsten alt er tilladt, når man er kunde, men kassedamen skal altid bare svare igen med et smil og ”farvel og tak”.

Bogen (det er ikke en roman) er en samling små punktnedslag med observationer af kundernes adfærd og oplevelser, som Anna har haft i sit arbejde. Emnerne spænder vidt: uniformering, kasseoptælling, dumme chefer, ansættelsessamtaler, pinlige varer og rabatkuponer. Kundernes adfærd kan være underholdende, men er meget af tiden karakteriseret ved utaknemmelighed og uhøflighed, hvis man da ikke bare bliver ignoreret. Man støder på alt fra folk, der lægger an på en, til forelskede par mellem hylderne og dem, der forsøger at stjæle med arme og ben på de mest kreative måder.  Alt sammen serveres som anekdoter og med gode råd til, hvordan man håndterer eller nærmere overlever jobbet med et smil. Jeg er heldigvis ret sikker på, at kassedamerne herhjemme ikke har så kummerlige forhold som i Frankrig.

Ud fra skrivestilen kan man godt fornemme at bogen er udsprunget af en blog. Læseren tiltales ”du”, og der generaliseres ofte med ”man” for at holde den humoristiske og sarkastiske tone kørende. Det hele bliver desværre en smule firkantet og anstrengende i længden.  Jeg manglede flow, da teksten virkede løsreven fra det ene kapitel til det næste. Om end Anna Sam giver et underholdende indblik i en verden, de fleste ikke tænker høje tanker om (hvis man overhovedet tænker på kassedamen bag båndet), så mangler der indlevelse, fordybelse og mest af alt, at man kan føle personen Anna bag uniformen.

Der er på ingen måde nogen dybere pointe i denne bog andet end let underholdning, som er hurtigt læst og hurtigt glemt. Men forhåbentligt glemmer du ikke at vende stregkoderne næste gang, du handler.

Forlaget Mrs. Robinson
Francois-Eric Grodin