Ekstraordinære rejser i tid og rum – Et hyldestalbum med Linda og Valentin

2017
)

02 dec.17

Christin og Mezieres mesterværk har rundet de 50 år, og det bliver markeret på fornemste vis. 37 tegneseriefolk hylder på hver deres måde verdens bedste tegneserie.

Serien om Linda og Valentin så dagens lys for første gang i 1967 (På dansk i 1972), og siden er det blevet til i alt 21 regulære albums og en masse små korte historie med de populære rumtidsagenter.

Linda og Valentin er en helt enestående produktion, og igennem alle disse år har man fået nogle helt forrygende historier og oplevelser. Trods de mange år på bagen fremstår historierne stadig som noget af det ypperste på markedet, og at serien langtfra er afgået ved døden, bevises både af Luc Bessons aktuelle spillefilm, et kommende helt nyt album fra Christin og Mezieres (’Erindringer fra fremtiden 2’) og naturligvis af dette fødselsdagsalbum.

Hyldestalbummet indeholder bidrag af hele 37 tegneserieskabere, og iblandt dem således også en række nordiske. Af de danske bidrag kan blandt andre nævnes Peter Madsen, Lars Hornemann, Karoline Stjernfelt og Peter Kielland-Brandt.

De mange forskellige bidrag er naturligvis vidt forskellige både i streg og historie, men fælles for dem alle er en respekt og en beundring for originalfigurerne, og alle bærer præg af, at de forskellige bidragsydere på den ene eller anden måde også i deres eget arbejde og produkter har været dybt påvirkede af serien. De forskellige historier veksler mellem at være morsomme, karikerede, respektfulde, personlige og gådefulde.

Det vil naturligvis være en smagssag, hvilke tegnere eller historier, man bedst kan lide, men i hvert fald bliver det til noget helt særligt, når Linda og Valentin indflettes i allerede eksisterende figurer og historier. Dette gælder især for Peter Madsens ’Valhalla’, hvor Linda og Valentin får hjælp af selveste Thor til at få startet deres strandede rumskib, eller hvor Linda pludselig optræder sammen med Ariane (heltinden fra ’Spurvehøgen’) i middelalderlige omgivelser.

Udover de mange forskellige historier indeholder det 96 sider lange album både et interview med Christin og Mezieres om deres arbejde med serien og et interview med Jens Peder Agger, som var hovedbagmanden bag Linda og Valentin i Danmark. Endelig får man også et smugkig på det kommende nye album med Linda og Valentin.

Cobolt
Jens Peder Agger
9788770856928