Efterspillet

2013
)

Efterspillet af Rhidian Brook

26 nov.13

Et bevægende og psykologisk kærlighedsdrama om en tysk og engelsk families skæbne i efterkrigstidens sønderbombede Hamborg.

Handlingen, som Brook delvist har baseret på sin bedstefars oplevelser, foregår i 1946 i Hamborg, en by som de allieredes massive bombardementer har forvandlet til en ruinhob. Den altruistiske Oberst Lewis Morgan sendes til byen, hvor hans opgave er at arbejde med genopbygningen og gennemføre den såkaldte af-nazificering af tyskerne. Han flytter ind i en stor luksusvilla ved Elben, der beboes af en tysk arkitet med sin datter. I stedet for at smide den tyske familie på porten, som det forventes af ham, lader obersten dem blive boende i en del af huset, en beslutning som absolut ikke falder i god jord hos hustruen, Rachael, da hun senere støder til fra England sammen med sønnen Edmund. Begge familier har lidt tab under krigen, så mistroen mellem dem er udpræget. Især Rachael  har svært ved at komme sig over tabet af en søn, der døde som følge af nazisternes bombardementer af de engelske byer.

Ved siden af dette familiedrama følger vi også en drengebande eller nogle ”ruinbørn”, som de også blev kaldt. De driver rundt i området omkring villaen og gør det nødvendige for at overleve. De historiske fakta, som Brook krydrer fortællingen med, bidrager til romanens atmosfære. For eksempel er det meget interessant at læse, hvorledes de britiske familier, der skulle til Tyskland, som del af deres rejsepakke fik udleveret pjecen ”You are going to Germany.” Heri kunne de læse, at Tyskland stadig var et fjendtligt land, og at de skulle holde sig fra tyskerne, som blot ville opfatte venlighed som en svaghed. Opfordringen følges heldigvis ikke af den engelske oberst, og bogen er således også et eksempel på, hvorledes en forholdsvis simpel altruistisk handling kan få store konsekvenser.

Normalt vil jeg helst læse bøger, der udfordrer mig for eksempel på indhold, sprog eller plot. Det gjorde denne bog ikke, men forfatteren har ud af sin familiehistorie skabt en spændende og bevægende historisk roman, som er lige til at gå til, da fokus holdes på det psykologiske drama mellem de to familier  – og det var faktisk ganske befriende.

Hvis du ikke er til indviklede bøger, men blot vil læse en rigtig god roman, så  er ’Efterspillet’ lige sagen.

Lindhardt & Ringhof
Vibeke Houstrup