Duernes tunnel

2016
)

Duernes tunnel af John le Carré

09 nov.16

David Cornwell, verdenskendt under navnet John le Carré, har skrevet en underfundig bog med beretninger fra sit eget liv. Man bliver både klogere og underholdt på et højere plan.

I en samling af uafhængige beretninger, historier, anekdoter, eller hvad man nu skal vælge at kalde det, giver forfatteren, vi alle kender som John le Carré, os med denne bog et indblik i sit liv. Han var som ung diplomat i Tyskland lige efter 2. verdenskrig. Eller også var han spion, der en bunker af information om stemningen under den kolde krig, om profiler i det politiske liv og i efterretningstjenesterne. Og så er det hele ubesværet fortalt med en fantastisk humor. Jeg har ikke før oplevet at læse en faktuel, videnspækket bog med fornøjelsen boblende i maven på samme tid.

Normalt læser jeg ikke biografier, har vel ofte tænkt: "hvorfor skal jeg lige vide noget om HANS liv?". Så det var en uventet positiv oplevelse at møde David Cornwell i civil. Det var også en positiv oplevelse, at han har så meget humor. For nu at begynde bagfra, hvor han har anbragt afsnittet om sin far, en storsvindler af dimensioner, så skulle man tro, at der var rigtig meget bitterhed eller vrede mod ham. Det er i stedet fantastisk ironisk og morsomt, der lægges ikke fingre imellem, og det er den rene Olsenbanden.
Andre afsnit, hvor vi følges med forfatteren på researchtur, er meget spændende, og han er godt nok skarp, da han fortæller om sit frokostbesøg i 10 Downing Street hos fru Thatcher. Han har sagt nej til at modtage en orden, meget høfligt han er jo brite, men et tydeligt nej tak ikke desto mindre. Det ender med en frokostinvitation, hvor han vist skal føle sig som en uartig skoledreng. Igen både præcist og med et vid, så det syder.

Skildringerne fra hans oplevelser som ung diplomat i efterkrigstidens Tyskland er også meget interessante. Jeg håber, at ikke kun den ældre generation vil læse denne bog. Den skal ikke kun være julegave til svigerfar, men den MÅ gerne, køb den endelig til både farfar og morfar! Den er spændende også for unge læsere, og så er den velskrevet.

Rosinante
Jette Røssell
52530296