Dronning Loanas mystiske flamme

2005
)

Dronning Loanas mystiske flamme af Umberto Eco

05 sep.05

Tag med på en svimlende rejse gennem 1930’ernes og 1940’ernes populærkultur sammen med antikvarboghandler G. Bodoni, som har mistet sin personlige hukommelse og nu er på jagt efter sin identitet.

Hvordan får man sin identitet tilbage, når man har mistet hukommelsen ved et slagtilfælde? Antikvarboghandler Giambattista Bodoni vågner i 1991 op på et hospital i Milano og kan huske al sin faglige viden, men intet om sin personlige historie, at han har været gift i over 30 år, har børn og børnebørn!

Bodoni tager til bedstefaderens hjem i Piemonte. Her på loftet er hans barndoms Pompejii. Han går på jagt i kasserne, som indeholder fotografier, legetøj, tegneserier, illustrerede magasiner, bøger, musik, frimærkesamlinger og skolehæfter fra hans barndom. Han gentager barndommens ritualer ved at læse stående i timevis, og hvert ord kalder 1000 ord og billeder frem. Langsomt dukker fra glemselens tåger et jeg op.

Sammen med Bodoni bliver læseren taget ud på en svimlende rejse gennem 1930’ernes og 1940’ernes italienske og internationale populærkultur, hvorved han forsøger at genskabe sit liv. Er det kun litteraturen og populærkulturen, der har formet hans liv? Og hvem er den unge kvinde, der gådefuldt gemmer sig i erindringens skygger og gang på gang påkalder sig hans opmærksomhed?

Romanen stiller mange spørgsmål, og det fascinerende er, at læseren ikke ved mere end hovedpersonen, og derfor bliver man fastholdt til sidste side. Man får en dyb indsigt i en hel generations påvirkninger fra populærkulturens skurke, helte og forbilleder. Men også opvæksten under Mussolini og fascisternes styre i Italien før og under 2. verdenskrig satte spor. Her var der en dramatisk hændelse, hvor Bodonis indsats gjorde en forskel.

Romanen er gennemillustreret af tegneserier, reklamer, fotografier, aviser mv. En sjov og original måde at visualisere teksten og genkalde sig tiden og dens særlige tegn. Det er på alle måder en lærd og litterær roman med mange henvisninger til klassisk litteratur og film. Tågen er markant i Piemonte store dele af året, og romanen giver et troværdigt bud på, hvordan det er gennem erindringens tåger at genkalde sig det væsentlige i ens liv.

Jeg vil varmt anbefale en medrivende og spændende roman, som også får læseren til at reflektere over sit eget livs brændpunkter.

Umberto Eco (f.1932) er professor i semiotik ved universitetet i Bologna i Italien og er mest kendt for sin fantastiske historiske roman 'Rosens navn' fra 1980.

Forum