Dødens labyrint

2023
)

Dødens Labyrint

12 okt.23

Før computerspillene var der ’Sværd og Trolddom’-bøgerne. De er endelig tilbage, lige så fede som de var, inden skærmen overtog verden.

Hvert år inviterer baron Sukumvit de modigste og mest dumdristige eventyrer fra hele Allansia til at udfordre Dødens Labyrint i byen Hugtand. Der er 10.000 guldmønter på spil til vinderen; man skal blot klare sig forbi alle uhyrerne, fælderne, rivalerne og prøvemestrene, men slår det fejl, betaler man dyrt. Indtil nu har ingen nogensinde forladt labyrinten i live…

Velkommen til ’Dødens Labyrint’, et genoptryk af en af de mest ikoniske ’Sværd og Trolddom’-bøger, der - sammen med de andre af Ian Livingstone og Steve Jacksons ’du er helten’-titler - udfyldte tomrummet i mange fantasynørders tilværelse tilbage i 80erne og 90erne.

Til dem, der ikke kender"du er helten"-eventyrene, så forestil dig et computerspil i bogformat. Universet er fastlagt, men du bestemmer selv vejen igennem historien. Lige fra hvilken retning du skal tage, til om du skal løse problemerne med kløgt og list eller svingende sværd. De færreste vil nok klare strabadserne i første forsøg, men en del af bogens fornøjelse at starte forfra og så prøve en ny vej igennem eventyret. Det er derfor anbefalelsesværdigt at lave et kort og en bunke noter undervejs, så man undgår at begå de samme fejl to gange.

’Dødens Labyrint’ er en helt klassisk ’Sværd og Trolddom’-bog. Her er både monstre, skatte og svære valg, men en fin tilføjelse til det danske genoptryk er, at der er trykt terningekast i bunden af siderne. Det betyder, at du kan have bogen med på farten uden at skulle medbringe terninger. Men ellers er eventyret som erfarne ’Sværd og Trolddom’-læsere vil huske det. Man har sågar bibeholdt Iain McCaigs originale tegninger, hvilket er ret fedt i forhold til nogle af de andre genoptryk af serien, hvor der er lavet nye (og knap så fede) illustrationer.

Der er i øjeblikket en trend med "du er helten"-serier. Her kan især nævnes de danske ’I Ragnaroks aske’ af Christian E. Christiansen, Han Duos ’Blod og stål’ og DreamLitt’s gyserserie ’Tværveje’. Men ’Sværd og Trolddom’-titlerne er ikoniske, og har man ikke prøvet kræfter med dem, så skylder man sig selv at forsøge. De er virkelig underholdende og indlevende, og de vil helt sikkert tiltale de generationer af computerspillere, der endnu ikke har set lyset i bøgernes magiske verden.

Faraos ciga
87-21-02157-0