Det sidste sakramente

2016
)

Det sidste sakramente af James Forrester

12 jul.16

Spændende og velskrevet historisk krimi fra Tudor-tidens England. James Forrester er en fremragende fortæller, der underholder og formidler historie på samme tid.

I tredje og sidste bog om herolden William Harley, Clarenceux King of Arms, presses han voldsommere end nogensinde før. Både protestanter og katolikker ønsker at få fingre i dokumentet om dronningens moder, Anne Boleyn, De skyer ingen midler for at få Harley til at overrække dokumentet til dem. Da hans familie trues på livet, må Harley træffe et svært valg.

Jeg har med stor fornøjelse læst James Forresters fremragende trilogi fra Tudor-tidens England om embedsmanden William Harley, som, på trods af at han er katolik, trofast tjener den protestantiske dronning, Elizabeth d. 1. Ved et tilfælde er han kommet i besiddelse af et dokument, der kan vælte Elizabeth af tronen, men ved hjælp af snilde og loyalitet lykkes det ham i de to foregående bind at holde dokumentet ude af hænderne på såvel dronningens loyale sekretær Sir Cecil såvel som på den katolske dronning Mary Stuarts støtter, der ønsker at se England katolsk igen.

Her i det afsluttende bind trækker skyerne op om William Harley. Hans hovedmodstander lady Percy, grevinden af Northumberland, kan ikke tilgive ham for, at han i hendes øjne har svigtet den katolske sag, og nu går hun direkte efter Harleys familie for at tvinge ham til at overlade dokumentet til hende. Og selvom Sir Cecil i de forgangne år har holdt hånden over herolden, ser det ud til, at Harley denne gang selv må redde sin familie.

James Forrester, som er pseudonym for den anerkendte historikere Dr. Ian Mortimer, har ikke blot styr på de historiske detaljer, han formår også at gøre dem lyslevende. Kulden, lugtene, de fattiges kummerlige livsvilkår og tidens sociale regler og hierarki står levende, så man virkelig føler, at man er i 1500-tallets England. Detaljerne er ikke blot en kulisse for historien, men en spændende del af den.

I sit efterord fortæller Forrester, at selvom dele af romanen er baseret på historiske beviser, så er det en roman, og dokumentet vedrørende Anne Boleyns ægteskab med Lord Percy er forfatterens opfindelse. Omkring det spinder han så en både troværdig og underholdende fortælling, der giver et spændende indblik i Tudor-tidens England, hvor religion og troen på Gud spillede en rolle, det kan være svært at sætte sig ind i. Samtidig er det en spændende historie om mord, forræderi, kærlighed og magtspil.

Katrin Agency
Neel Rocco
52410169