Det herlige land

2013
)

Det herlige land af Grace McCleen

06 sep.13

En vellykket debutantroman om nogle af de mest basale problemstillinger i tilværelsen: Liv, død, tro og fælleskab. Alt sammen skildret på sårbar vis af den 10-årige Judith.

Judith er ti år og bor alene med sin far. De tilhører en Jehovas Vidner-lignende sekt, hvorfor Judith er noget af en outsider i skolen. Hendes påklædning, alvor og højtproklamerede taksigelsesbønner provokerer de andre børn, og især én klassekammerat er en sand plageånd for hende. På sit værelse har Judith bygget en fantasiverden af karamelpapir, pap, kapsler, appelsinskræller og andet affald. En dag sker der en spejling af Judiths leg med fantasiverdenen og den virkelige verden, og spørgsmålet er, om Judith fik det til at ske. Kan Judith udøve mirakler, og er det Gud, hun taler med?

Bogen giver en fin beskrivelse af Judith og det miljø, hun lever i. Med konsekvenserne af de handlinger, vi foretager os, som omdrejningspunkt udfoldes en rig historie om overbevisning og relationer. Hvornår skiller vi os så meget ud, at flertallet vender sig imod os? Hvornår overskrider vi grænserne for for eksempel fanatisme, mobning og loyalitet?

Bogen er befolket af sære mennesker. Judith er en gammelklog, ensom pige, og de fleste i hendes omgangskreds er særlinge fra menigheden. For eksempel Josie, der strikker og hækler mærkeligt tøj til hende, Tante Nel, der er temmelig utæt og derfor ofte lugter af tis, de mange mennesker, Judith og hendes far møder, når de stemmer dørklokker, den døve nabo og hendes kat, farens fabrikskolleger, Judiths lærer etc.

Bogens spændingskurve stiger, da fabriksarbejderne på farens arbejdsplads strejker. Faren strejker derimod ikke på grund af sin religiøse overbevisning, men går hver dag på arbejde sammen med ganske få andre såkaldte skruebrækkere. Faren til Judiths plageånd fra skolen er én af de strejkende, og chikanerierne mod Judith og hendes far bliver stadigt voldsommere. Faren griber til selvtægt, og konsekvenserne heraf bliver en katalysator for Judith og hendes fars brud med den dvaleagtige fanatisme, de har levet i, siden Judiths mor døde i barselsseng, fordi hun på grund af sin tro ikke ville modtage en blodtransfusion.

Der er mange temaer i bogen og meget at reflektere over. Den er troværdig i sin miljøbeskrivelse og meget opfindsom i sin beskrivelse af Judiths indre liv. Judiths humoristiske observationer af den menighed, hun tilhører, minder mig om karakteren Jeanette fra romanen ’Der er andre frugter end appelsiner’ af Jeanette Winterson. Omend personernes tro og overbevisning faktisk beskrives uden fordømmelse eller latterliggørelse i ’Det Herlige Land’.

Bogen egner sig rigtig godt til for eksempel diskussioner i læsekredse. Der er mange emner at tage fat på, og mange af problematikkerne kan overføres til danske forhold og andre minoriteter. Religion, politik, mobning, sorg, tab, fællesskab, forældrerollen, sindssyge, fanatisme og familieforhold er bare nogle af de problematikker, bogen belyser.

Det er en roman, der vækker til eftertanke. Jeg havde stor fornøjelse af at læse bogen, der på ganske original vis fik sat fokus på nogle svære emner.

Juliane Wammen
50523039