Dekanen

2003
)

Dekanen af Lars Gustafsson

26 apr.04

Den engagerende og tankevækkende 3. og sidste del af Gustafssons amerikanske trilogi.

Dekanen på University of Texas i Austin forelægger sin vicedekan en aftale: hvis jeg skaffer dig af med din fætter, som du deler veninde med, så skaffer du mig af med en person fra Vietnamkrigens tid, som render mig på dørene. Der går rygter om, at personer, der står dekanen i vejen, forsvinder. Nu går om ikke den vilde jagt, så lover jeg for, at der sker noget. Men ikke lige det, man regner med.

Handlingen skrider ikke kronologisk frem fra side 1 til side 171. Det er det fine ved bogen, og det bevirker, at romanen er mere interessant og engagerende end så mange andre. I vicedekan dr. Spencer C. Spencers efterladte bil i udkanten af ørkenen finder man en række optegnelser. De bliver stykket sammen og udgivet af en bibliotekar, hvilket har givet romanen den lange undertitel: " af Spencer C. Spencers efterladte papirer : samlet og udgivet af  dr. Elizabeth Ney, bibliotekar ved Humanities Research Center, The  University of Texas at Austin".

Spencer har skrevet optegnelserne for at få hold på, hvad der foregik med og omkring ham. Han er professor i filosofi, ligesom bogens svenske forfatter Lars Gustafsson. Det præger historien og er medvirkende til, at den er anderledes spændende og tankevækkende. Spencer og dekanen diskuterer fantastisk morsomt om liv og død, Guds og det ondes eksistens og Darwins udviklingsteori.

"Dekanen" er den sidste og afsluttende del af Gustafssons amerikanske trilogi. 1. del, "Historien med hunden", 1993 , handler om en skifteretsdommer og hans dilemmaer. Bl.a. har han slået en hund ihjel. En metafysisk thriller, hvor der også er en charmerende beskrivelse af hans arbejde, familieliv og ikke mindst samværet med barnebarnet.   2. del hedder "Windy fortæller", 1999. Windy er damefrisør, og romanen er en lang monolog, hvor Windy fortæller løst og fast bl.a. om hendes kunder, som vi møder både i "Historien med hunden" og i "Dekanen". Gradvist tager hun nye og uventede emner op. Såvel hendes kunder som læseren kan kun føle sig rigtig godt underholdt.

Oversat af Nanna Thirup. Hovedland, 2003. 171 sider. Kr. 248,-

Hovedland
24807851