De ualmindelige - den bøjede mønt

2017
)

De ualmindelige af Jennifer Bell

01 dec.17

Et sjovt og velskrevet nyt fantasyunivers med paralleller til Harry Potter.

Historien fortæller om Ivy og Seb, et søskendepar som bor i en lille by udenfor London. De har været på besøg hos deres bedstemor, Sylvie. Hun er faldet om og har slået sig, så hun må en tur på hospitalet.
På hospitalet sker der flere mystiske ting, og de to søskende bliver draget ind i et eventyr, hvor de møder alle de ualmindelige, der befinder sig i en underverden, der hedder Londinor. I Lundinor ser alt ud som det plejer, men alt er ulamindeligt. De ting vi almindelige (kaldet muckere) kender, skal bruges til noget helt andet her. For eksempel er en citronpresser ikke beregnet til at presse citroner, men giver lys til de mørke gange i Lundinor. Evy får et lys, der kan gøre hende usynlig, når hun puster det ud. En taske kan bruges til at rejse i, og du vil aldrig kigge på toiletbørster på samme måde igen, efter du har læst bogen.

I Londinor bor også ’De ualmindelige’ mennesker. De har evnen til at bruge de ulamindelige genstande, og nogen har sære tøjvaner, og alle går med handsker. Nogen er gode og nogen er meget onde. Seb og Ivy finder hurtigt ud af, at deres bedstemor er en af de ualmindelige. Nogen vil hende de ondt, men hverken hun eller de to søskende ved hvorfor.
I Lundinors fanger Undergardisterne Seb. De er Lundinors politi, der sørger for at ingen muckere nogensinde får viden om Lundinor. Men det viser sig, at Ivy og Seb måske slet ikke er så almindelige, som de gik og troede…

’De ualmindelige: Den bøjede mønt’ er første del af en ny fantasyserie. Da Jennifer Bell skrev bogen arbejdede hun i Foyles boghandel i London, og i frokostpauserne skrev hun løs på ’De ualmindelige.
Livet i Lundinor er inspireret af gamle engelske børnerim og de historier, som Jennifer er vokset op med. Der er helt klart tråde fra Potter-universet. For eksempel bruger Jennifer Bell ordet muckere om almindelige mennesker, og det er jo ganske tæt på J. K. Rowlings mugglere, ligesom at der i London findes et parallelt magisk univers med gode og onde troldmænd og hekse. ’De ualmindelige’ er måske mere eventyr end fantasy, hvis jeg skulle påpege en forskel.

Bogen henvender sig til de 10-14 årige, men voksne kan sagtens læse med. Jeg synes, at der er passager der er ret uhyggelige, så skal den læses højt for mindre søskende, kan det være at man lige skal læse igennem som forældre først for at vurdere, om poderne er klar til det. Bogen er også sød og sjov, så den kan helt klart underholde på mange planer. Jeg håber, at bogen vil få mange fans, den er godt skrevet, det er spændende læsning, og jeg venter selv på mere om de to søskendes eventyr i Londinor.

Høst
Nanna Gyldenkærne
53340881