Dag 7

2018
)

Dag 7 af Kerry Drewery

29 mar.18

Spændende og ond fortælling om et samfund uden retssystem, hvor de rige bestemmer, og de fattige er undertrykte og helt uden indflydelse.

'Dag 7' fortsætter, hvor forgængeren 'Celle 7' slutter. Martha Honeydew er blevet løsladt fra dødsgangen, men desværre erstattet af kæresten Isaac Paige, som har taget skylden for mordet på sin stedfar. På trods af beviser, der på mærkelig vis forsvinder, sidder Isaac nu i cellerne og venter på at blive henrettet. Martha og nogle få andre sympatisører gør hvad de kan for at få ham ud – på trods af, at det kommer til at koste nogle af dem livet. Under Marthas desperate kamp går det op for hende, at der er flere end hun regnede med, der er på deres side – også rige folk med indflydelse. Meget kan gå galt, og Martha er ude på en ufattelig vanskelig mission, der kræver både held, mod og styrke at fuldføre – og så er resultatet ovenikøbet meget usikkert.

Den noget specielle opbygning fra 'Celle 7' går igen, og det fungerer stadig rigtig godt. Man hører nogen af tingene fra flere sider, og selvom det kunne virke som om, historien bare gentager sig, er det faktisk ikke tilfældet. Der er gerne et lille tvist eller en uddybning i gentagelsen, som gør, at man bedre forstår, hvad der foregår. Der er rigtig mange personer i handlingen, men heldigvis er forfatteren god til at flette deres historie ind i fortællingen, så man hurtigt ved, hvem de er, og hvorfor de optræder.

Sproget er lettilgængeligt og tempofyldt, og det passer rigtig godt til både handlingen og fortællestilen. Personerne er autentiske, og det er dejligt, at man lærer en del af dem bedre at kende. Man overraskes både positivt og negativt af karaktererne, og det er med til at fastholde spændingen. Dem man tror er fjender viser sig at være venner og omvendt. Bogen er trods de mange sider hurtig læst, hvilket til dels skyldes forfatterens tempofyldte sprog og de mange skift i tid og sted. Hvis man kunne lide 'Celle 7', er det bare med at komme i gang. Bøgerne, som jeg vil anbefale, man læser i rækkefølge, kan anbefales til læsere af dystopier af Veronica Roth og Teri Terry.

Nete Harsberg
53987834
9788702227178