Close-up

2010
)

Close-up af Esther Verhoef

21 sep.10

Mangler du en spændingsmættet erotisk thriller, er den hollandske bestsellerroman Close-up et godt bud.

Margot slikker sårene efter en hård skilsmisse. Da hun er mindst følelsesmæssigt klar til et nyt forhold, møder hun den karismatiske kunstfotograf Leon. Han er fuldstændig modsat Margot og slår bogstaveligt talt benene væk under hende. Det bliver starten på et erotisk forhold, hvor Leon på den ene side booster Margots selvtillid og støtter hende i at gå efter sin karrieredrøm og på den anden side presser hende ud i nogle grænseoverskridende seksuelle situationer. Dertil er der den detalje, at Leon har en ekskæreste, der til forveksling ligner Margot, og som tilsyneladende begik selvmord i et badekar.

Historien fortælles skiftevis af Margot og en unavngiven morder, der tydeligvis er Leons døde ekskærestes morder. Margot skal ikke se sig fritaget for morderens interesse, og katten efter musen påbegyndes. Det interessante ved denne fortælleteknik er, at læserne og morderen ved noget, som hovedpersonen ikke er klar over. Et par ”twists and turns” undervejs og løbende introduktion af atypiske bipersoner fra et eksponerende kunstmiljø gør det hele mere interessant.

Jeg er splittet mellem, hvad jeg synes om denne thriller. Umiddelbart gav den mig ikke et sus og jeg sad ikke tilbage med oplevelsen af at være godt underholdt. På trods af mange positive anmeldelser i hjemlandet Holland, synes jeg den kunne have været så meget bedre, hvis forfatteren udelod de i overflod mange ligegyldige beskrivende detaljer om bipersoner og omgivelser, og hvis stemningen var mere nervepirrende end blot kriblende. Man kommer aldrig til at holde af eller med hovedpersonerne, men det er måske netop det mest interessante ved denne thriller, som udmærker sig i forhold til andre bøger i genren, der kan være for forudsigelige og har karikerede hovedpersoner. Heldigvis er der forskel på smag og behag, så hvis du er til thrillers generelt, kan lide let underholdning med en uforudsigelig slutning, så er 'Close-up' en læseoplevelse værd.

Politiken
Annelise Skov
28396783