Bipersoner

2006
)

Bipersoner af Carl Frode Tiller

22 maj.06

Norsk roman af en ung, men meget velskrivende forfatter. Det er en vemodig, rørende og til tider barsk historie, som bliver hængende efter endt læsning.

Som bogens titel antyder, er det bipersonerne, der får lov at fylde mest i denne roman. Den egentlige hovedperson er dog bluesmusikeren Thomas, men hans historie fortælles igennem forskellige mennesker omkring ham. Thomas’ liv er ikke sorgløst og let, og det er ikke en sorgløs og let roman. Tiller skriver med så stor indføling, at man af og til må holde vejret og rykke ud på kanten af stolen.

Thomas er alenefar til drengen Kjell. Kjells mor er meget syg og sidder i  kørestol på et plejehjem, ude af stand til at kommunikere med omverdenen. Nu har Thomas fået en ny kæreste, og de venter barn sammen. I første kapitel, hvor fortælleren ser gennem Kjells øjne, møder vi "familien" den aften, hvor Thomas’ kæreste fortæller Kjell om deres forhold og den forestående familieforøgelse – og han reagerer ikke, som de havde håbet på!

I de efterfølgende kapitler skifter synsvinklen, og vi ser Thomas gennem øjnene på bl.a. hans frelste og ret usympatiske bror Ivar og Thomas’ anden søn Peter, det barn, Kjell hører om i første kapitel. Men nu er Peter blevet voksen, og der er løbet meget vand - og det der er værre - i stranden i mellemtiden. Peter er en noget utilpasset størrelse, og en dag bliver han indblandet i en frygtelig forbrydelse. Tingene tager en drejning, og pludselig begynder en forfatter at blande sig på en helt ny måde ...

"Bipersoner" er på sin vis en noget kringlet affære, men romanen er så godt skrevet, at man uden problemer hænger på. Man føler sig i sikre forfatterhænder, selvom Tiller er legesyg og trækker os lidt rundt i manegen. Han har så stor indføling med de personer, han skriver om, både de sympatiske og de usympatiske, de gode og de onde, at det bliver en levende og meget medrivende fortælling.

"Bipersoner" er Carl Frode Tillers anden roman. Den første, "Skrænten", udkom på dansk i 2004 – den anbefaler jeg også varmt.

Oversat af Karsten Sand Iversen. Athene, 2006. 316 sider. Kr 279,-

Athene