Ambrosius Digteren

2005
)

Ambrosius Digteren af Vibeke Arndal

23 maj.05
Lån bogen på

Her er efterfølgeren til "Ambrosiuseventyret" fra 2003, det er den vidunderligt farverige og myldrende livshistorie om digteren Ambrosius Stub. Den fortæller meget vedkommende og meget underholdende om et Danmark for 300 år siden. Her er klassikermateriale.   I den skylle af historiske romaner, der er udkommet de senere år, skiller denne sig ud. Den er let og luftig, den er fængslende og spændende, men især er den på en uventet måde - det massive indhold taget i betragtning - let, både ubesværet fortalt og let læst.

Den handler om digteren Ambrosius Stub, der levede fra 1705 til 1758. Faktisk fejrer vi hans 300 års fødselsdag i år, 2005. Hans liv var omskifteligt og dramatisk - han var en falleret teologistuderende, der hellere ville tilbringe tiden på teatret. Han blev gift, familien voksede, og tilværelsen gav ham nogle meget omskiftelige udfordringer.

Forfatteren Vibeke Arndal startede sin fortælling om digteren Ambrosius Stub med romanen "Ambrosiuseventyret"  fra 2003, hvor det handler om hans opvækst. Denne 2. del af beretningen om en dansk digterskæbne kaldes en selvstændig fortsættelse på omslaget. Man bør som læser så absolut ikke snyde sig selv for 1. del af historien, for selve læseoplevelsen af nærværende bog vil blive bedre.

Her præsenteres man for spændende og eventyrlige figurer som hittebarnet, den handicappede og synske Sibylle, Ambrosius' bedste ven fra barndommen. I hans liv oplever vi en vrimmel af figurer, lige så farverigt myldrende som Sibylles broderi på hendes gobelin. Her er bødler og herremænd, her er kræmmere og håndværkere, og her er skønhed og elendighed. Her er Kongens København efter branden i 1728, her er rigdom på fynske herregårde og fattigdom i Odense, og her er lejlighedsdigte til adelens morskab og salmedigtning hos Brorson i Ribe.

Det duer ikke at læse historien i bidder. Man skal stryge igennem den for at opleve hele den brede fortælling på den 'indre storskærm'. Alle farver skal have lov til at folde sig ud. Ambrosius er ofte ude i stormvejr, han oplever velfærd og ulykke, glæde og tab, men oplever det hele som et eventyr.
Lindhardt og Ringhof, 2005. 502 sider. Kr 349,-

Læs om Ambrosius Stub i Arkiv for Dansk Litteratur
Læs mere om og af Ambrosius Stub i Kalliope