2015
)

Alt det lys vi ikke ser af Anthony Doerr

13 apr.15

Vidunderlig og fængslende historie fra 2. Verdenskrig, som rummer så meget mere end en banal krigshistorie. Om livets uforudsigelighed, om skæbnen og om godt og ondt.

Historien foregår nogle år før og under 2. verdenskrig og skildrer to børn, der vokser op i henholdsvis Frankrig og Tyskland, men hvis liv og skæbne på forunderlig vis skal krydse hinandens.

Marie-Laure LeBlanc mister synet som seksårig. Hendes far, der arbejder som låsesmed på det naturhistoriske museum i Paris, bygger en perfekt miniaturemodel af deres kvarter, så Marie-Laure selv kan finde rundt. Da tyskerne invaderer Frankrig, må far og datter flygte. De søger mod den ældgamle fæstningsby Saint-Malo, hvor familien har nogle slægtninge. Med på flugten har de en uvurderlig ædelsten fra museet, som på ingen måde må falde i tyskernes hænder. I Saint-Malo laver Marie-Laures far igen en miniaturemodel af byen, og inde i modellen gemmer han den kostbare juvel.

I Tyskland vokser den forældreløse Werner Pfennig op på et børnehjem. Hans triste udsigter er et liv i de nærliggende kulminer, men da drengen udviser et usædvanlig talent for at reparere og omgås radioer, bliver han optaget på et eliteakademi for Hitlerjugend. På akademiet gennemgår Werner den obligatoriske brutale opdragelse til at blive en god nazist, men hans evner til at opspore illegale radiosendere får ham snart sendt ud overalt i de tyskbesatte områder. Hen mod krigens slutning midt under amerikanernes bombning af byen møder de to hovedpersoner hinanden i Saint-Malo.

Doerrs roman, som er blevet en international bestseller, er først og fremmest en fantastisk velskrevet og velkomponeret historie, og i virkeligheden er der næsten ingen grænser for alle de lag og vinkler, man kan dykke ned i. Sproget er blomstrende, malerisk og detaljeret, og skildringerne af alle de mange personer er vedkommende og levende.

Det, der nok især imponerer, er hvor hurtigt, man bliver grebet af handlingen og personernes skæbne og i virkeligheden helst ville have haft, at bogen aldrig ville ende. Det i sig selv er naturligvis en enorm bedrift, men samtidig er bogen så fuld af stof til eftertanke og læring, at det ikke kan undgå at imponere.

Sætninger som ”En diamant er aldrig perfekt” eller ”Åben jeres øjne og se alt, hvad I kan se med dem, inden de lukker sig for evigt” er perfekte illustrationer af dette. Historien er rørende, gribende, afskyvækkende og giver så meget stof til eftertanke. Bogen er slet og ret enestående historiefortælling, og det må blive en af årets læseoplevelser.

Politikens Forlag
Mich Vraa
51642899