Alle de brugte dage

2014
)

Alle de brugte dage af Anders Johansen

06 jun.14

Midaldrende, skilt, fyret, anklaget for plagiat og med bulne tænder lader Henry Henriksen sit liv passere revy. Anbefales varmt!

Anders Johansen har skrevet meget for børn og unge. Her er så en voksenbog, den første siden 1991. Henry rejser til den græske ø, hvor han i sin tid mødte sit livs kærlighed Anne. Her ønsker han at møde sin fortid og tænke over sit liv. En hård barndom med en far, der greb til vold og misbrug over for kone og søn og en underkuet, migræneramt og psykisk nedbrudt mor. Et ungdomsliv med gymnasium og som reaktion mod faderen soldat, udsendt til fredsbevarende styrker til Cypern.

Med kæresten Anne flytter han til Århus og oplever et studenterliv med hash, kollektiv og fri kærlighed. Hans liv berettes i krydsklip, og vi læsere får i flashback flere og flere oplysninger om Henrys liv. Henry er i begyndelsen af bogen midaldrende, fyret fra sin stilling som underviser i litteratur ved universitetet og skilt fra Anne, som ellers har været det lyse og gode for ham. Han er ude i et stort alkoholmisbrug og ikke særlig sund, tænderne er i frygtelig forfatning. Henry beretter selv og sætter i grunden ikke sig selv særligt højt. Som bogen skrider frem, bliver han mere og mere ærlig over for sig selv og konfronterer sig selv med den episode på Cypern, der har betydet meget for hans liv, og som har pint ham som de bulne tænder.

Henry er uddannet i dansk og underviser i litteratur, og bogens titel er et citat af Ole Sarvig. Flere andre steder i bogen er der henvisninger til Sarvig og anden litteratur, som Henrys mor holdt meget af, en kærlighed som hun trods alt gav videre til Henry. Jeg havde lidt ondt af Henry, fordi han har misset de gode ting i sit liv. Man forstår som læser hvorfor, men synes også, at han er et fjols, som ikke forsøger at komme ud af det. Bogen er en manderoman og mindede mig om andre romaner om mænd som for eksempel Jonathan Franzens Korrektioner, Kim Leines Kalak og Lars Husums Jeg er en hær. Bogen er også en samtidsroman fra 1970'erne og vores nutid.

Anders Johansen har skrevet en fin bog om mænd. Hans beskrivelser af personer og miljøer er rigtig gode, og hans psykologiske indsigt er stor. Jeg kan varmt anbefale bogen.

Modtryk
51081412