Aarstiderne

1923
)

Aarstiderne af Johannes Larsen og Johannes V. Jensen

10 dec.13

Man næsten ikke kan undgå at blive fascineret af digteren Johannes V. Jensen og kunstneren Johannes Larsens skildring af den danske natur. ’Aarstiderne’ er en af årets smukkeste udgivelser.

’Aarstiderne’ er produktet af et unikt samarbejde mellem to danske kunstnere, nemlig forfatter og digter Johannes V. Jensen og maler Johannes Larsen. Værket er en samling af digte, små tekster og akvareller, der beskriver den danske natur og tilsammen udgør et mageløst værk om den smukke, danske natur med særlig fokus på de store fugletræk.

Historien bag udgivelsen er interessant: Johannes V. Jensen og Johannes Larsen havde et livslangt venskab og samarbejde, og havde begge en drøm om at skildre den danske natur og årstidernes skiften på helt perfekt og komplet vis. De fandt derfor på i fællesskab at lave et samlet værk med årstiderne, hvor deres evner som kunstnere skulle forenes. Johannes Larsen lavede i løbet af januar og februar 1910 128 akvareller, og det blev til skitseblokke, der tilsammen dækkede vinterhalvåret og fuglenes træk. Johannes V. Jensen lavede små tekster og digte til akvarellerne, og værket var klar til udgivelse.

Det viste sig dog at være en håbløs opgave, idet der ikke var noget forlag, der turde binde an med at trykke og udgive værket på grund af de mange farvegengivelser. De gav dog ikke helt op, og i stedet udgav de i 1923 værket ’Aarstiderne’, digte og sort/hvide stregtegninger, der var noget lettere at håndtere trykningen af. Denne digtsamling blev Johannes V. Jensens bedst sælgende. I forbindelse med Johannes Larsen Museets 25 års jubilæum i 2011 kom museet i besiddelse af de originale skitseblokke – og endelig kunne man planlægge en udgivelse, næsten 100 år forsinket!

De 128 akvareller er gengivet i deres oprindelige rækkefølge og originale størrelse, mens der ligger et større redaktionsarbejde bag placeringen af Johannes V. Jensens tekster til akvarellerne. Dertil kommer naturvejleder Jens Gregersens små forklarende naturtekster til de enkelte akvareller. Motiverne har Johannes Larsen hentet i sin hjemegn omkring Kerteminde, Tårup Strand og Fyens Hoved. Og det er som nævnt kun vinterhalvåret, da Johannes Larsen aldrig fik lavet skitser til sommerhalvåret.

Det er en bog, man næsten ikke kan undgå at blive fascineret af, i hvert fald ikke hvis man er naturelsker og holder af smukke billeder. Akvarellerne er dragende, de er enkle og smukke – de viser naturen som Johannes Larsen så den i dens skiftende antræk. Det er primært billeder af fugle - og de er der alle; stære, måger, krager, mejser, ænder, gæs, rovfugle, viber, bekkasiner, silkehaler, skovskader, lærke, ugler, falke, musvåger, isfugle, storke og ja - masser af knortegæs. Men også rådyr, harer, kaniner, ugler, ræve er blevet fanget ind af hans strøg – ja sågar mår og væsel. Farverne er sarte, naturlige – typiske akvareller. Johannes V. Jensens tekster og digte er forholdsvis simple, men passer perfekt til hvert billede.

Alt i alt en fantastisk smuk bog, der virkelig burde stå i et hvert hjem. Det er en bog for alle, en bog man virkelig glædes over at læse og kigge i.

04375742
0