År to & tre

1999
)

År to & tre af Carsten Jensen

01 jan.00
Skribent

Carsten Jensen har med akkuratesse spidset pennen, omhyggeligt pudset læsebrillerne og iført sig sit gudbenådede iagttagertalent og, på bestilling, skrevet en række dagbogsnotater til radioprogrammet "Millennium", der tidligere har været udsendt på P1. Disse notater af kommenterende og indimellem bidende karakter, er samlet i "År to & tre" og vidner om alt det, som forfatteren på det givne tidspunkt var optaget af.

Carsten Jensens følelsesmæssige omdrejningspunkt i "År to & tre" er datteren Laura - og lig hendes alder er bogens titel. Han iagttager hende - funderer over barndommens virkelighed, samtidig med, at han på smuk og genkendelig vis formidler forælderens uforfalskede og betingelsesløse kærlighed til barnet.

Men den lette Laura-tid fylder kun en brøkdel af bogen. Carsten Jensen, som dagligt orienterer sig i et anseligt antal aviser, udenlandske tidsskrifter og nyhedsprogrammer, er optaget af alt fra den hjemlige politiske scene, krigen i ex-Jugoslavien, Lars von Triers neuroser til den franske hærs brug af tortur under krigen i Algeriet - og af Prins Henriks (som var værnepligtig i samme krig) manglende anerkendelse af torturens eksistens i sin selvbiografi "Skæbne forpligter".

Faktisk er der en del personer, der får mere end "et par borgerlige ord" med på vejen - de bliver elegant spiddet! med Carstens Jensens fremragende og skarpe formuleringer, som dog et par enkelte steder er (for) moraliserende og - kunne man fristes til at sige - hellige.

Er man som læser fascineret af Carsten Jensen som rejseskribent, så er "År to & tre" også læseværdig, for en del rejser til bl.a Cambodja, Kaukasus, USA er beskrevet og bevidner forfatternes store indsigt i fjernpolitiske forhold og sociale empati med undertrykte folk. En sand humanist det er han, af den intellektuelle salgs - omend ikke af den blødsødne.
Rosinante, 1999. 229 sider

BogWeb - 1. januar 2000

Rosinante