Sagt om boghandlerne i nabolaget (her)

Oprettet: 11.01.2013 - 07:48

En af Litteratursidens brugerambassadører blogger om, hvordan den perfekte boghandel ville se ud, hvis hun bestemte.

De skyder sig selv i foden med deres massive markedsføring af bestsellere, som kommer til at overskygge de andre bøger på hylderne.

Ordene kommer fra Lise Vandborg. Hun er chefredaktør for Litteratursiden.dk. Lise Vandborg siger også:

Jeg ved godt, at boghandlerne konkurrerer om at sælge flest muligt bestsellere, men spørgsmålet er om ikke bestsellerne sælger sig selv uden reklamer?

- For mig ser det ud som om hele verden – undtagen boghandleren selv – ved hvordan man skal styre en boghandel. Det lyder så nemt, når verden foreslår det ene og det andet, som skal redde den fysiske boghandel så den ikke kommer til at lide butiksdøden.  Men er det ikke bare ord det hele? Visioner, som på en eller anden måde kommer til at briste? Boghandleren har digitaliseringen, supermarkederne og de frie bogpriser at slås med. Er der overhovedet overskud til andet?

- Lad os lege en leg!

- Mens de lukker den ene boglade efter den anden?

- Luk øjnene og se din drømmebutik for dig. Hvordan ville din boghandel ud, hvis du skulle bygge den op?

- Jeg kan jo ikke bygge noget op uden at tænke på resurserne, pengene..

- Glem dem et øjeblik og drøm.

- Når jeg kigger ind, kigger ind, kan jeg ikke se en pind se en pind se en pind. Det har sat sig på tværs, i mit univers.. Jeg er nok for tæt på disken. Tror ikke at jeg kan udtale mig sobert. Desuden  er jeg jo bare kassedamen. Jeg er ikke bogansvarlig, overhovedet.

- Hvis jeg presser dig lidt, og spørger hvordan ville du “møblere” en boghandel?

- Jeg er ikke sikker på, at jeg kan ..

- Kom nu!

- Jeg har jo altid været lidt vild med Daunt Books i London.. Måske, et lille gulvtæppe på gulvet?

- Ja?

- Jeg vil gerne have et gulvtæppe på gulvet, tak. Og bære friske blomster ind, hver dag. Årstidens blomster. Og så vil jeg installere en kaffemaskine!

- Ok. Kaffe og friske blomster til kunderne. Men bøgerne, hvad med dem?

- De skal være der alle sammen!

- Men det er da umuligt! Der er ikke plads. Du er ikke en internetbutik. Husk på det!

- Nej, men jeg vil først og fremmest have fag/hylder hvor debutanternes bøger står.

- Det lyder interessant? Skal de frontvendes alle sammen, debutanterne?

- De skal frontvendes. Og så vil jeg se mig om i nærmiljøet. Der er så mange oplæsninger rundt omkring.

- Ja? Og hvad kommer det boghandleren ved?

- Det kunne være fedt, at lave sådan et hjørne i Butikken hvor man har lænestol, standerlampe og så et bord.

- .. Hvor årstidens blomster kan stå..?

- Ja! Præcis! Og så er der plads til flyers med de forfattere, der læser op i nærmiljøet. Fx læser Amilie Laulund Trudsø op på Humlebæk Bibliotek i februar. Vi burde hype netop den forfatter i tidspunktet op til eventen. Hun er også tæt på at være lokal – og så er hun debutant.

- Men tror du ikke biblioteket i Humlebæk klarer de der ting med flyers og reklamer?

- Jeg synes godt, at boghandlere kan blande sig der.

- Hvad så mere?

- Så tænker jeg på Louisiana Literature i august. Og BogForum I Bella i november. Når store arrangementer som disse nærmer sig, skal vi oplyse kunderne ved at sætte fokus på de bøger, der skal præsenteres pågældende steder. Desuden skal vi sørge for at gøre lokale forfatteres bøger mere synlige. Fx. Karen Blixen.

- Men hun er død?

- Karen Blixen lever! Hun læses stort set over alt!

- Er du også typen, der vil have forfattere ud i butikken og underholde?

- Ja. Sådan ca. 1 gang om måneden på en fast dag.

- Den 7. i hver måned?

- Det var en mulighed, ja.

- Hvad med resten af boghandelen?

- Hvad mener du?

- Papirvarerne og det løse?

- Det skal da stadig være der!

- Kan man hype det?

- Åh, det kunne man da godt? Der kunne være kultegning o.l. i kælderen, med en forfatter/kunstner, der skriver hobbybøger. Eller strikkekurser!

- Interessant. Men hvad så med legetøj? I har jo legetøj i den butik hvor du er?

- Ja. Og der er et hav af gode børnebogsforfattere, som kunne komme og læse op. Vi har jo også haft et Sylvanian egern på besøg. Og Skæg!

- Hvad med bestsellerne?

- Der er selvfølgelig også plads til dem. Det siger (de sælger) sig selv. Og da forlag og medier står for størstedelen af bestseller-hyperriet, så ser jeg ingen grund til at boghandlerne bruger alt for meget krudt på det. Lidt krudt skal der naturligvis til, men der er også alle de andre bøger ..

- Frie eller faste bogpriser?

- Faste! Som Lise Vandborg er inde på, -  en karensperiode på fire måneder med faste bogpriser på nye udgivelser, så alle (boghandlere) kan være med.

- Det du siger er, at boghandelen skal genopfinde sig selv?

- Vi skal nok komme forbrugerne i møde på en anden måde end vi har gjort tidligere, ja.

- Boghandelen som kulturcenter?

- Ja. Men jeg drømmer. Jeg ved det godt. Det kan slet ikke lade sig gøre..

- Så hvad gør vi med digitaliseringen..?

- Vi må jo få noget godt ud af den. Hvis jeg skal sige noget godt om den, i forhold til bogbranchen, så er det bedste ved digitaliseringen det voksende behov i mennesket; at være fysisk til stede. Vi har brug for at opsøge arrangementer med vore yndlingsforfattere, mere end nogensinde. Vi vil se ordene fra bøgerne strømme ud af munden på forfatterne. Vi vil bruge vore ører frit – og vore øjne. Vi vil snakke med forfatterne og trykke dem i hånden. Måske er det gensidigt?

- Så litteraturarrangementer er noget boghandlere skal satse mere på?

- Ja. Ikke kun de store boglader. Også de mindre. Biblioteker og boghandlere burde samarbejde meget mere.

- Hvad er det Lise Vandborg skriver mere på litteratursiden?

- Alt muligt klogt..

- Ja, men hvad siger du til den her: ” Man skal som kunde kunne mærke, at man kommer ind i en boghandel på atmosfæren, på at personalet udstråler kærlighed til – og ikke mindst stor viden om – litteratur. Og man skal fra første øjeblik kunne gøre det, man netop ikke kan hos bogladernes konkurrenter, netboghandlen og supermarkedet: Mærke på og slå op i vidt forskellige bøger, støde på titler og forfatternavne man ikke kender og få inspirerende input fra personalet om nye tendenser og om noget der ligner ens yndlingsforfatter. Og boghandlerne skal udstråle begejstring og en bred litterær viden både om aktuelle bøger og om klassikere og om dansk såvel som international litteratur.

- Personligt kan jeg slet ikke lade være med at beskæftige mig med litteratur. Det vil jeg altid gøre. Også den dag, hvor jeg ikke står i boghandelen mere.

 

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

  • moldt

    man, 14/01/2013 - 10:06

    Hej Lonni

    Sikke en herlig fortælling - og drøm. Sikke mange fristelser og sikke mange bøger jeg ville købe dér.

    Richard Ford ville ikke forsvinde på F-hylden hos boghandleren - imellem alle Folletbøgerne.

    Skal det mon forblive en drøm?? Hvor er boghandlerne? Hvad har de at sige, skrive, ønske? Hvor er de?

  • Lobbek

    fre, 18/01/2013 - 11:28

    .........Og så skal der være læseeksemplarer, så man kan få endnu mere lyst til at købe en bog af en forfatter man ikke kender. Så vil jeg være en sikker kunde.