Når livet overgår fantasien ...

Oprettet: 09.07.2016 - 16:00
Ramt af Amors pil ....

Da den kinesiske sopran og lærer for diplomat-familier, Shi Pei Pu, døde for nogle år siden, var han formentlig 70 år gammel. Overraskende nok havde han - også uden for scenen - været en veritabel femme fatale.

Uden måske egentlig at ville det var han blevet viklet ind i en højt profileret kærlighedsaffære. Den var startet, da han mødte den franske diplomat Bernard Boursicot in 1964. Denne udlænding, der havde set ham på scenen i kvinderoller blev vildt forelsket i ham, idet han troede, at han biologisk set var en kvinde. Dette blev starten på en besynderlig affære, der dog muligvis fik sin drivkraft fra ét specielt, men måske ikke fuldt ud bevist forhold: Shi Pei Pu var  angiveligt spion og ønskede at få så mange oplysninger fra sin franske elsker som overhovedet muligt. Man må sige, at han virkelig anstrengte sig for at opnå dette. For det første gjorde han sig store anstrengelser for at skjule sit køn, selv om de gik i seng med hinanden. Noget, der nok udelukkende lykkedes, fordi Mr. Boursicot, der bare var 20 år gammel, var alt for uerfaren til at afsløre hans bluff. De var altså elskende i fysisk forstand, og på et tidspunkt købte Shi Pei Pu oven i købet et barn for at kunne bilde Mr. Boursicot ind, at deres forhold havde haft følger. (Dette barn var i virkeligheden en muslimsk dreng, som han havde købt af hans mor).

I 1983 blev begge mænd arresteret og anklaget for spionage. Tre år senere blev de dømt til seks års fængsel, og det kom samtidig frem, at Shi Pei Pu havde narret Mr. Boursicot, og at han ikke var den skønne kvinde, han havde troet. Selv hævdede han dog, at han aldrig havde løjet vedrørende sit køn, da det aldrig var kommet på tale.

Denne meget specielle kærlighedsaffære fik kunstnerisk udtryk med en Broadway-produktion, "M. Butterfly", af David Henry Hwang, der også senere blev filmatiseret af David Cronenberg. Mange opfattede således denne aparte kærlighedsaffære som en parallel til Puccini-operaen "Madame Butterfly" (1898), selv om handlingen her er lige omvendt af det, der skete i virkelighedens verden: i operaen er geishaen et offer, der mister alt - selv sit liv - for sin kærlighed, men sådan var det altså ikke for Shi Pei Pu.

Hvad jeg anser for det mest interessante ved denne historie er, at den fortæller, hvordan det var muligt for en kinesisk operasanger, der var trænet til at optræde i kvinderoller, at skjule sit sande køn og at deltage i seksuelle handlinger som det modsatte køn.

Wikipedia

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

  • Lars Ulrik Thomsen

    lør, 09/07/2016 - 16:56

    Det er interessant at se Else Cedeborgs kamp mod mit indlæg om litteraturens tilstand i dagens Danmark.

    I stedet for at debattere indlægget, sender hun en byge af indlæg som skal udelukke mit synspunkt.

    Det er dobbelt bemmærkelsesværdigt, når en repræsentant for redaktionen opfordrer den skjulte forfatter til at melde sig!

    Men debat har nu aldrig været litteratursidens kendemærke, for som Kim Larsen synger i en af sine sange: Vi er dem de andre ikke må  lege med!

  • Else Cederborg

    lør, 09/07/2016 - 19:22

    Øhhhhhhhhhhh, nu bliver jeg altså forvirret, for intet af, hvad jeg har skrevet her har med et andet indlæg at gøre. Det er kun blevet publiceret, fordi jeg blev grebet af dårlig samvittighed over alt det, jeg har syltet for længe. Beklager, det er ikke Lars Ulrik Thomsen, men den dovne EC, der er hovedperson her ....

     

  • Lars Ulrik Thomsen

    søn, 10/07/2016 - 15:47

    Til EC: Jeg er sikker på du får en præmie af redaktionen!

  • Else Cederborg

    søn, 10/07/2016 - 20:50

    Du har ordentlig set dig gal på mig og mit indlæg. Er der en speciel grund til det, som jeg burde kende til?