Tegneserien er hot igen

Oprettet: 07.10.2016 - 11:38

Tegneserierne og tegnerne fik særlig opmærksomhed på Roskilde Bibliotek lørdag den 1. oktober, hvor biblioteket satte fokus på gamle  og helt nye tegneserier på tværs af generationer 

Af Morten Langkilde, bibliotekar og tegneseriefreak 

Tegneserien har de senere år oplevet en mindre genkomst efter nogle mere pauvre år. Der popper flere forlag op, der udkommer flere albums med spændende stilbrud og de store dagblade anmelder igen de nye albums. Tegneseriedagen udtrykker, at tegneserierne er lige så meget litteratur som bogen.

Jeg hører selv til segmentet af voksne mænd, der tilbragte barndommens skolefrikvarterer med at pløje sig igennem mængder af tegneserier.

70’er og 80’erne var tegneseriens danske guldalder, hvor forlagene Interpresse og Carlsen udgav albums af fransk/belgisk oprindelse i højt tempo. Det er nemlig i Frankrig og Belgien at den europæiske tegneserie har sit ophav, og en status helt på højde med romanen.
Helt samme popularitet fik genren ikke i Danmark, men der var en årrække, hvor de store serier som f.eks. Splint & Co, Tintin og Lucky Luke blev trykt i oplag op imod 50.000. I dag er tallet omtrent 25 gange lavere.

Antallet af årlige tegneserieudgivelser herhjemme ligger omkring de 200. Det er en god blanding af primært danske nyheder, og oversatte fransk/belgiske klassikere. Det er både nyudgivelser af klassikere, serier og luksusudgaver, der genudgiver gamle succeser - nu med ekstramateriale i form af bl.a. baggrundsartikler og amerikanske superhelte.
Ungerne fra 70’ernes børnebiblioteker er nu, ofte efter en række år væk fra tegneserierne, tilbage som voksne tegneseriesamlere.

Noget af det særlige ved tegneserier er, at de kan læses på tværs af generationer. Asterix og Lucky Luke er begge tegnet i humoristisk stil. Men historierne fungerer på flere planer. Der er den umiddelbare ”helten klarer problemerne”-historie, men der er også (for Asterix’ vedkommende) mange kommentarer og situationer, der relaterer til bureaukrati og magtfordeling, og i Lucky Luke er der mængder af historiske referencer. Fælles for dem begge er, at helten har enestående evner, men at han ofte klarer problemerne uden at bruge disse evner.

En lang række tegneserier har således overlevet deres tid og oprindelige målgrupper. Nu læses de på tværs af generationerne. Det gør tegneseriedagen til et oplagt mål for en inspirerende familieudflugt, hvor der også er indlagt en konkurrence med fine præmier fra forlagene Cobolt, Fahrenheit og Afart til de, der tør binde an med at udfylde firkantede felter og talebobler med egne striber. 

Tegneseriedagen på Roskilde Bibliotek var en stor succes og bød bl.a. på foredrag af Peter Madsen, artist-talks med Karoline Stjernfelt, Halfdan Pisket og Thomas Schrøder, tegneserieworkshop ved Glenn August,  og udstilling af original-plancher fra Karoline Stjernfelts I morgen bliver bedre.

 

Her er præsenteres de helte, der optrådte på tegneseriedagen og som det varmt kan anbefales at læse:

Peter Madsen er født i 1958. Fra 1979-2009 tegnede han kæmpesuccesen Valhalla til manuskript af Henning Kure og Hans Rancke. Serien om de nordiske guder er oversat til følgende sprog: svensk, norsk, islandsk, færøsk, finsk, tysk, fransk, hollandsk og indonesisk. Sideløbende har han bl.a. tegnet Menneskesønnen for Det Danske Bibelselskab og fortsatte med bibelske fortællinger i flot malerisk stil med Historien om Job i 1999. Derudover har han lavet utallige illustrationsopgaver, illustreret børnebøger (bl.a. billedbogsserien Troldeliv med manuskript af Sissel Bøe), plakater, vægmalerier, og frimærker.

Karoline Stjernfelt er født i 1993. Hun er uddannet fra Serieskolan i Malmø og har en fast plads på tegnestuen Kulkælderen i København. Hun har tidligere leveret tegneserier til en række antologier, blandt andet Knivsæg, Kulkælderen 3 og svenske Bon Kultur.  I 2015 debuterede hun med I morgen bliver bedre, der er første bind af trilogien Kongen.
Om i morgen bliver bedre skrev anmelderne bl.a.:
"I en alder af blot 22 år tegner hun (Karoline Stjernfelt) som en gammel rotte med ungt blod og fortæller sin historie med overblik og indlevelse i første bind af I morgen bliver bedre." - Politiken

"Der er klarhed, skarphed og flere steder et virtuost overblik, personerne er både voldsomt karikerede og lyslevende realistiske ... Man kan kun være begejstret - hvis Karoline Stjernfelt kan holde den standard, bliver der sandsynligvis tale om et hovedværk i dansk tegneseriekunst." - Jyllands-Posten

Halfdan Pisket er født i 1985. Han er dansk tegneserietegner, kunstner og vj, med tyrkiske og armensk-russiske rødder, og er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi, på linjen for Billedkunst. Han har skrevet og tegnet en række undergrundstegneserier: ’Vold’ (forfatter Hans Otto Jørgensen), Hail the Dark Lord og Låsesmeds filerne/Locksmith Files.
Men det var med graphic novel-triologien Desertør (2014), Kakerlak (2015), og Dansker (2016), der handler om Piskets fars liv, at han brød igennem. I 2015 fik han Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat på 850.000 kroner, legatudvalgets største hæder. Det er første gang at legatet uddeles til grafisk litteratur. I 2016 illustrerede han plakaten til Copenhagen Jazzfestival. Er desuden medlem af musikaktivistgruppen Albertslund Terrorkorps. Her laver han under navnet VJ Cancer gruppens musikvideoer og live-visuals.

Om Desertør/Kakerlak/Dansker skrev anmelderne bl.a.:
"Halfdan Piskets trilogi Desertør, Kakerlak og Dansker er først og fremmest et stærkt kick fra uventet hold. Grafisk og fortællermæssigt en voldsom, intens og intim fortælling om vold, misbrug, kultursammenstød og desperate familierelationer, der simpelthen ikke har sin mage herhjemme." - Politiken

"Halfdan Pisket har med sin grafiske roman Dansker  afsluttet sin trilogi om sin fars historie, og akkurat som de foregående bind i trilogien er det en særdeles medrivende, smuk og nøgternt fortalt beretning." – Modkraft.

Thomas Schrøder er født i 1973. Han er tegneserieforfatter, redaktør og forlægger. 
Indehaver af den officielle titel ”Andeby-konsulent”.
Sammen med Mikael Tjellesen var han redaktør for den danske udgave af Carl Barks' Samlede Værker og Walt Disney's Hall of Fame. Ophavsmand til bogen 1001 spørgsmål og svar om Andeby i 2009. Har skrevet og oversat et hav af historier til det danske Anders And-blad.
Medstifter og medejer af forlagene Afart og High Heels Society og i redaktionsrådet for det nordeuropæiske projekt Don Rosas Samlede Værker og redaktør for den danske udgave. Thomas Schrøder har mødt og samarbejdet med Gud og hvermand i tegneseriebranchen. Han har flere gange "truet" med at skrive en bog om sine oplevelser, og det er bl.a. nogen af de historier vi dykker ind i i samtalen med Thomas.

Glenn August er født i 1987. Han er tegneserietegner og illustrator. Han er bachelor fra Animation Workshop i Viborg i 2013, og har læst production design på Designskolen i  København. Han har medvirket i en række antologier, bl.a. fra tegnestuen Kulkælderen. Hans Lava fra 2014 fik Ping Prisen som årets debut.

Om pristildelingen udtalte folkene bag Ping Prisen bl.a.:
"Glenn August er årets bedste danske debut fordi han med ’Lava’ har ristet sig en rune, som tyder på at dansk tegneserie-kultur kan imødegå fremtiden med glæde."


5
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (1 vote)