Når det rykker, eller hvordan musikken lurer os i gang med ordene

Oprettet: 01.10.2004 - 08:36

Af kunst- og musikbibliotekar Gitte Lose, Gladsaxe bibliotekerne

Hvem går vel mere ind – i hvert fald i en bestemt generations kvinder -  end Leonard Cohen, og får det til at vibrere i sjæl og legeme. Ja det skulle da være hotte saxofonister som Thilo, Rollins og Getz. Nogle kvinder har også givet udtryk for, at cellister udstråler et og andet , når de sidder der med celloen vel placeret på gulvet mellem benene, som eksempel blev i sin tid nævnt Morten Zeuthen, når han var godt i gang med tolkningen af Bachs  Suiter for solovioloncel.

Disse suiter blev ”genopdaget” omkring 1890 af en ganske ung Pablo Casals, som cirka 30 år senere alene gennem sit spil formidlet via lak og siden  vinyl, satte vore mødre og bedstemødre og sikkert også en god del af mændene  i en salig tilstand.
 
Men tilbage til Leonard Cohen, som har fået det til at rykke i mange, også mænd. 
 
Første gang jeg som mange andre danskere stiftede bekendskab med Leonard Cohen, var   da jeg hørte soundtracket  med ”Suzanne”, mens jeg så Robert Altmans film ”McCabe and Mrs.Miller”  i 1971. Jeg styrtede ud og købte en LP og var siden altid opmærksom på nye indspilninger af Leonard Cohen. Indimellem dykkede jeg ned i ”Yndlingslegen” , som er en slags udviklingsroman , et portræt af en digter og ung jøde i Montreal.
 
For Leonard Cohen er jo ikke blot musiker,  komponist  og sangskriver. Cohen skrev tidligt digte og udgav allerede sin første samling i 1956 ”Let us compare Mythologies”. I 1963 skrev han romanen ”Yndlingslegen”, der blev udgivet under originaltitlen The Favorite Game og siden oversat til dansk. Leonard Cohen har skrevet  andre bøger end ”Yndlingslegen”, men romanen  er et godt udgangspunkt, når man begynder at interessere sig for personen og kunstneren Leonard Cohen, netop fordi det er en roman med selvbiografiske træk.
 
Senere har Leonard Cohen også givet lyst til at opsøge andre forfattere, ikke mindst da albummet ”I’m your man” blev udsendt. Herpå finder man ”Take this waltz”, som er en gendigtning af et digt ”Pequeno Vals Vienes” af Federico Garcia Lorca . Leonard Cohen faldt som 15-årig i 1949 over en af Lorcas digtsamlinger og Lorca fik stor indflydelse på Cohens liv og digtning.
 
Digte af Lorca fortolkes i øvrigt også af Paco Ibanez, der i mange år af politiske grunde boede i Frankrig, men nu er flyttet tilbage til Spanien. Hans stemme har nogle af de samme egenskaber som Leonard Cohens, og begynder man at lytte til Ibanez, ja så føres man videre ud i verden til andre digtere. 
 
Cohen, Leonard: Yndlingslegen.  Kbh.: Lindhardt og Ringhof, 2002. 186 sider. Kr. 99,- Faust 0 650 041 2
Cohen, Leonard: Let us compare mythologies.Toronto : McClelland and Stewart, 1966. 76 sider. Ingen pris. Intet Faust.
Casals, Pablo:  Glæder og sorger.  Kbh.: Jespersen & Pio, 1971. 247 sider. Kr 49,95. Faust 0 650 041 2 
 
CD’er:
Bach, Johann Sebastian: Suiter for violoncel. / Morten Zeuthen . Classico CLASSCD 104-5. 2 CD. Kr.  310,-. Faust  2 038 503 0
Bach, Johann Sebastian: Suiter for violoncel/ Pablo Casals. Classico CLASSCD 104-5. 2 CD. Kr 169,- . Faust 2 481 737 7
Cohen, Leonard: I’m your man. CBS 4606422. Kr 155,- Faust 0 790 872 5
Cohen, Leonard: På danske læber [musikoptagelse (cd)]: 16 Leonard Cohen-sange i danske fortolkninger. Auditorium TRBL 112 .  Kr. 159,-. Faust 2 528 028 8
Ibanez, Paco: Paco Ibañez en el Olympia (Paris). Emen  80.4222.  2 CD. Ingen pris. Faust  4 285 035 7

0
Din bedømmelse: Ingen